أثر برنامج تدريبى عبر الإنترنت فى تطوير إتجاهات معلمى اللغة الإنجليزية بالمرحلة الثانوية نحو التقويم البديل The Impact of a Web-Based Training Programme on Promoting Secondary School EFL Teachers’ Attitudes towards Alternative Assessment

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 English Language Instructor & Cambridge Certified Teacher Trainer

2 Professor of Curriculum & Instruction (EFL) Faculty of Education - Menoufia University

3 Associate Professor of Curriculum & Instruction (EFL) Faculty of Education - October 6 University

4 Lecturer of Curriculum & Instruction (EFL) Faculty of Education - Helwan University

المستخلص

برغم أن التقويم البديل من المصطلحات الأکثر شيوعا خلال العقدين الأخيرين فى مجال التقويم، إلا أن تطبيقه فى المدراس المصرية ما زال فى البدايات ولا يُعرف الکثير عن إتجاهات المعلمين فى مصر نحوه. ولما کان المعلمون هم المنوط بهم تطبيق مثل هذه الإصلاحات التعليمية على أرض الواقع فإن دراسة إتجاهاتهم نحو التقويم البديل من الأهمية بمکان. لذا تهدف هذه الدراسة الى تطوير إتجاهات معلمى اللغة الإنجليزية بالمرحلة الثانوية نحو التقويم البديل من خلال برنامج تدريبى مقترح عبر الانترنت. وتستخدم الدراسة المنهج الشبه تجريبى حيث قامت مجموعة من معلمى اللغة الإنجليزية بالمرحلة الثانوية (43) بالتعبير عن إتجاهاتهم من خلال مقياس إتجاهات قبلى بعدى وتخللهما البرنامج التدريبى المقترح. وتشير النتائج إلى تطور کبير فى إتجاهات المعلمين نحو التقويم البديل والتى إرتفعت من المستوى المتوسط (3.64) إلى المستوى المرتفع (4.48). وفى ضوء ذلک، توصى هذه الدراسة بتوفير هذا البرنامج التدريبي لکافة معلمى اللغة الإنجليزية بالمرحلة الثانوية لمساعدتهم على تبنى إتجاهات إيجابية نحو التقويم البديل وإستخدام أساليبه المختلفة بشکل أکثر فاعلية.
Alternative assessment has been a huge buzzword in educational assessment over the past couple of decades. However, in Egypt, implementing alternative assessment is in its infancy and little is known about the Egyptian teachers’ attitudes towards it. Therefore, understanding teachers’ attitudes towards alternative assessment is of great significance because they are the agents of development as they are the ones who put reforms and changes into practice. Therefore, this study aims to develop secondary school EFL teachers’ attitudes towards alternative assessment through a web-based training programme. The study deployed a quasi-experimental one group pre-posttest design. Forty-three secondary school EFL teachers took part in the study. Findings reveal significant improvements in favour of post-application. That is, teachers’ attitudes towards alternative assessment have developed from a moderate level (3.64) to a high level (4.48). In the light of the study findings, such a training programme needs to be made available to secondary school EFL teachers to help them adopt positive attitudes towards alternative assessment and to conduct it more effectively.

الكلمات الرئيسية