فاعلية المحتوى التعليمي الرقمي القائم على المدخل التواصلي في تنمية مهارات البرمجة لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية Effectiveness of digital learning content based on Constructivism/Connectivism approach in development of programming skills for preparatory stage student”

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحث دکتوراة قسم تکنولوجيا التعليم کلية التربية جامعة حلوان

2 استاذ تکنولوجيا التعليم بکلية التربية جامعة حلوان

3 استاذ تکنولوجيا التعليم المساعد کلية التربية جامعة حلوان

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى تنمية مهارات البرمجة لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية باستخدام المحتوى التعليمي الرقمي القائم على المدخل البنائي/التواصلي.
ولتحقيق هذا الهدف العام قام الباحث ببناء أداتين للبحث هما : اختبار تحصيلي ، وبطاقة ملاحظة لتقييم الأداء العملي بالإضافة إلى مادة المعالجة التجريبية المتمثلة في بيئة تعلم إلکتروني معدّة وفق النظرية البنائية ، وبيئة تعلم إلکتروني مُعدّة وفق النظرية التواصلية ، وتم اختيار عينة البحث بطريقة عشوائية تتکون من 40 تلميذا من تلاميذ الصف الثالث الإعدادي بمدرسة جزي الإعدادية المشترکة التابعة لإدارة منوف التعليمية بمحافظة المنوفية حيث مقر عمل الباحث .
 وقد بلغت عينة البحث 40 تلميذا تمثل المجموعة التجريبية الأولى 20 تلميذا ، والتي سوف تدرس باستخدام بيئة الکترونية مُعدة وفق المدخل البنائي  ومجموعة تجريبية ثانية قوامها 20 تلميذا  التي تدرس نفس المحتوى وفق المدخل التواصلي  وقد تم تطبيق أداتا البحث قبلياً وبعدياً على تلاميذ المجموعتين التجريبيتين.
وتوصل البحث إلى تفوق تلاميذ المجموعة التجريبية الثانية ( مجموعة المدخل التواصلي )على تلاميذ المجموعة التجريبية الأولى (مجموعة المدخل البنائي) في التحصيل ومستوى الأداء العملي لمهارات البرمجة  ، مما يؤکد على فاعلية المحتوى التعليمي الرقمي المقدم وفق النظرية التواصلية في تنمية مهارات البرمجة لدى تلاميذ الصف الثالث الإعدادي
The aim of the current research is to develop the programming skills of students in the preparatory stage using the digital educational content based on the constructivism /Connectivism approach.
In order to achieve this general goal, the researcher has built two research tools: a performance test, a note card to assess the practical performance, as well as the experimental treatment material, an electronic learning environment based on constructivism theory, and an electronic learning environment based on the Connectives theory.
The research sample was randomized, consisting of 40 students of the third grade preparatory school in the school of Gezai Preparatory school of the Department of Monouf Education in Menoufia where the work of the researcher.
The study sample consisted of 40 students. The first experimental group consisted of 20 students, which will be taught using an electronic environment prepared according to the constructivism approach and a second experimental group of 20 students studying the same content according to the Connectivism approach.
The Research kame up to that the students of the second experimental group (the Connectivism input group) were superior to the students of the first experimental group (constructivism input group) in the achievement and the level of the practical performance of the programming skills, which emphasizes the effectiveness of the digital educational content provided according to the Connectivism theory in developing the programming skills of third grade students Preparatory.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية