فاعلية برنامج قائم على تعدد الحواس في تنمية بعض العمليات المعرفية لدى الأطفال المعاقين عقليًّا القابلين للتعليم The Effectiveness of a Multi-Sensory Program on Developing Some Cognitive Processes for Educable Mentally Retarded Children

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس المناهج وطرق تدريس التربية الخاصة کلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

هدف البحث إلى تنمية العمليات المعرفية لدى الأطفال المعاقين عقليًّا القابلين للتعليم، وذلک من خلال برنامج قائم على تعدد الحواس، وقد تکونت عينة البحث من (16) طفلًا، وقد تم تقسيم عينة البحث إلى مجموعة تجريبية، تکونت من (8) أطفال، ومجموعة ضابطة تکونت من (8) أطفال، واستخدم البحث اختبار الانتباه البصري، واختبار الانتباه السمعي، واختبار الإدراک البصري، واختبار الإدراک السمعي، واختبار التذکر البصري، واختبار التذکر السمعي (من إعداد الباحث)، واستخدم البحث المنهج التجريبي؛ وذلک من خلال تطبيق البرنامج القائم على تعدد الحواس على المجموعة التجريبية، بينما درست المجموعة الضابطة بالطريقة المعتادة. وقد أشارت نتائج البحث إلى وجود فرق ذي دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أطفال المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبارات الانتباه البصري، والانتباه السمعي، والإدراک البصري، والإدراک السمعي، والتذکر البصري، والتذکر السمعي لصالح المجموعة التجريبية، ووجود فرق ذي دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أطفال المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لأدوات البحث لصالح التطبيق البعدي، وعدم جود فرق ذي دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أطفال المجموعة التجريبية في التطبيقين البعدي والتتبعي لأدوات البحث. This research aims at developing cognitive processes for educable mentally retarded children through a multi-sensory program. The sample consisted of (16) children. The research sample was divided into an experimental group consisting of (8) children, and a control group consisting of (8) children. The research used a visual attention test, an auditory attention test, a visual perception test, an auditory perception test, a visual memory test, an auditory memory test (prepared by the researcher). The research used the experimental method through the administering the program based on multi-sensory for the experimental group, while the control group studied through traditional method.  The results of the research indicated a statistically significant difference between the average ranks of children's in the experimental and the control groups in the post-administering of visual attention, auditory attention, visual perception, auditory perception, visual remembrance, and auditory recall tests in favor of the experimental group, and there was a statistically significant difference between the mean ranks of the children of the experimental group in the pre-post administering of the research tools in favor of the post-test administering, and there was not a statistically significant differences between the children's mean ranks in the post and follow-up administrations of the research tools

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية