التماسک الأسري وعلاقته بأشکال التنمر لدى طلاب المرحلة الثانوية Family cohesion and its relationship to forms of bullying among high school students

المؤلفون

1 باحثة دکتوراه کلية التربية جامعة حلوان

2 استاذ الصحة النفسية کلية التربية جامعة حلوان

المستخلص

هدف البحث إلى الکشف عن العلاقة بين التماسک الأسري وأشکال التنمر لدى طلاب المرحلة الثانوية على مستوى الابعاد والدرجة الکلية، والکشف عن وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطي درجات طلاب المرحة الثانوية الذکور والإناث في مقياس التماسک الأسري وأبعاده الفرعية (المشارکة، التعاطف، التواصل، التقدير والاحترام، الاستقرار الوجداني، مواجهة الصعاب والأزمات، المعاناة)، الکشف عن وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطي درجات طلاب المرحة الثانوية الذکور والإناث في مقياس أشکال التنمر وأبعاده الفرعية (التنمر اللفظي-التنمر النفسي-التنمر الالکتروني).
     وتکونت عينة البحث من عينة قوامها (100) طالب وطالبة من طلاب المرحلة الثانوية، وذلک بواقع (50 ذکور-50 إناث)، وتراوحت أعمارهم ما بين (15-18) عام، وبمتوسط عمري (15.690) عام وانحراف معياري (0.734).
وطبقت الباحثة 
-       مقياس التماسک الأسري (إعداد: حسين محمد العثمان، 2018)، تعديل الباحثة.
-       مقياس أشکال التنمر (إعداد: زينب محمود شقير، 2018)، تعديل الباحثة.
     وأظهرت نتائج الدراسة وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائيًا بين التماسک الأسري وأشکال التنمر لدى طلاب المرحلة الثانوية على مستوى الابعاد والدرجة الکلية، عدم يوجد فرق دال إحصائيًا بين متوسطي درجات طلاب المرحة الثانوية الذکور والإناث في مقياس التماسک الأسري وأبعاده الفرعية (المشارکة، التعاطف، التواصل، التقدير والاحترام، الاستقرار الوجداني، مواجهة الصعاب والأزمات، المعاناة)، يوجد فرق دال إحصائيًا بين متوسطي درجات طلاب المرحة الثانوية الذکور والإناث في مقياس أشکال التنمر وأبعاده الفرعية (التنمر اللفظي-التنمر النفسي-التنمر الالکتروني). 
The research aimed to reveal the relationship between family cohesion and bullying forms among high school students at the level of dimensions and the total degree, and to reveal the presence of a statistically significant difference between the average scores of male and female high school students in the scale of family cohesion and its sub dimensions (participation, sympathy, communication, appreciation and respect Emotional stability, facing difficulties and crises, suffering), revealing a statistically significant difference between the mean scores of male and female high school students in the scale of sub-forms of bullying (verbal bullying - psychological bullying - electronic bullying).
     The research sample consisted of a sample of (100) male and female students from the secondary stage, by (50 males - 50 females), and their ages ranged between (15-18) years, with an average age of (15.690) years and a standard deviation (0.734).
The researcher applied
Family Cohesion Scale (Prepared by Hussain Muhammad Al-Othman, 2018), modified by the researcher.
Bullying Forms Scale (prepared by: Zainab Mahmoud Shukair, 2018), modified by the researcher.
     The results of the study showed a statistically significant correlation between family cohesion and bullying forms among high school students at the level of dimensions and the total degree, there was no statistically significant difference between the average scores of male and female high school students in the scale of family cohesion and its sub dimensions (participation, empathy, communication, appreciation And respect, emotional stability, facing difficulties and crises, suffering), there is a statistically significant difference between the average scores of male and female high school students in the scale of forms of bullying and its sub-dimensions (verbal bullying - psychological bullying - electronic bullying

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية