ممکنات المرونة الإستراتيجية بالجامعات المصرية: تصور مقترح The Enablers of Strategic Flexibility in Egyptian Universities: A Suggested Proposal

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ مساعد بالمرکز القومي للبحوث التربوية والتنمية

2 مدرس بقسم التربية المقارنة والإدارة التعليمية – کلية التربية- جامعة عين شمس

المستخلص

يتزايد اهتمام الجامعات ببناء مرونتها الإستراتيجية حتى تتمکن من مواجهة التغيرات البيئية السريعة والضغوط التنافسية المحيطة بها، وتعرف المرونة الإستراتيجية في سياق هذا البحث بأنها " قدرة الجامعات على الاستجابة الفورية بشکل استباقي أو تفاعلي للظروف البيئية، وما تشتمل عليه من فرص وتهديدات، من خلال تبنيها لبعض الإجراءات التي تمکنها من تخصيص مواردها لمسارات عمل جديدة وتعديل إستراتيجيتها، مما يساعدها على تحقيق ميزة تنافسية والحفاظ عليها".
واقتصر البحث على عدد من الممکنات التي تساعد الجامعات على تحقيق مرونتها الإستراتيجية، وهي: القيادة الإستراتيجية، والتنوع الإستراتيجي، والتحول الرقمي، والشبکات الاجتماعية، ومن ثم يهدف هذا البحث إلى تقديم تصور مقترح لتفعيل ممکنات المرونة الإستراتيجية بالجامعات المصرية.
واعتمد البحث على المنهج الوصفي، وتم استطلاع آراء بعض خبراء التربية في التصور المقترح لتفعيل ممکنات المرونة الإستراتيجية بالجامعات المصرية، وتم التوصل إلى صورته النهائية بالاستفادة من آراء السادة الخبراء ومقترحاتهم. وتضمن التصور المقترح أربعة محاور هي: المنطلقات (النظرية والمحلية)، ومکونات التصور المقترح، ومتطلبات تنفيذه، وصعوبات تنفيذه وسبل التغلب عليها.
Universities are increasingly interested in building their strategic flexibility, so that they can face rapid environmental changes and surrounding competitive stressors. In the context of this research, strategic flexibility is defined as “the ability of universities to respond proactively or reactively to environmental conditions and the opportunities and threats they contain, by adopting some procedures that enable universities to allocate their resources for new courses of action and adjust their strategies, which would help them achieve and maintain a competitive advantage”.
The research was limited to a number of enablers that help universities achieve their strategic flexibility, namely: strategic leadership, strategic diversity, digital transformation, and social networks. So, this research aimed to introduce a suggested proposal to activate the enablers of strategic flexibility in Egyptian universities.
The research has depended on the descriptive method. The opinions of some education experts were surveyed regarding the suggested proposal to activate the strategic flexibility enablers in Egyptian universities. A final copy of the suggested proposal was developed after applying the experts’ suggestions. The suggested proposal included four pivots: the theoretical and local premises for the proposal, the components of the suggested proposal, the requirements for its implementation, the difficulties of its implementation and the ways to overcome them.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية