برنامج قصصي إلکتروني لتنمية الإبداع العلمي من خلال التثقيف الفلکي لدى طفل الروضة An Electronic Story Program To Develop Scientific Creativity Through Astronomical Education For a Pre-School Child

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

دکتوراه الفلسفة في التربية للطفولة المبکرة- جامعة القاهرة

المستخلص

يهدف البحث إلى تنمية الإبداع العلمي لدى طفل الروضة من خلال ﺇعداد برنامج قصصي إلکتروني، وتکونت عينة البحث إلى (60 طفلاً) طفلا وطفلة من أطفال المستوى الثاني لرياض الأطفال والتي تتراوح أعمارهم من (5-6) سنوات، وقد قسمت على النحو التالي: تکونت المجموعة التجريبية من (30) طفلا وطفلة، وتکونت المجموعة الضابطة من (30) طفلا وطفلة، واستخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبي لمناسبته لطبيعة هذا البحث، وأعدت الباحثة أدوات البحث وتتمثل في: بطاقة ملاحظة الإبداع العلمي لطفل الروضة، وبطاقة ملاحظة التثقيف الفلکي لطفل الروضة وﺇستماره المستوى الاجتماعي والإقتصادي والثقافي للأسرة، وﺇستماره ﺇاستطلاع رأى معلمات الروضة للأبعاد التثقيف الفلکي لطفل الروضة، ومقياس الإبداع العلمي المصور لطفل الروضة، وبرنامج القصص الإلکترونية لتنمية الإبداع العلمي من خلال التثقيف الفلکي لدى أطفال الروضة، وأسفرت نتائج البحث: بأن القصص الإلکترونية  لها تأثير إيجابي في تنمية الإبداع العلمي من خلال التثقيف الفلکي لطفل الروضة.
The research aims to develop the scientific creativity of the kindergarten child through the preparation of an electronic story program, and the research sample consisted of (60 children) boys and girls from the children of the second level of kindergarten, whose ages ranged from (5-6) years, and it was divided as follows: The experimental group consisted of (30) males and females, and the control group consisted of (30) males and females, The researcher used the quasi-experimental method for its relevance to the nature of this research. Kindergarten child, astronomical education observation card for kindergarten child and his social, economic and cultural level form for the family, a survey form for kindergarten teachers’ opinion of the dimensions of astronomical education for kindergarten children, the scale of scientific creativity illustrated for kindergarten children, and the electronic stories program for the development of scientific creativity through astronomical education for kindergarten children. Research: that electronic stories have a positive effect on developing scientific creativity through astronomical education for a pre-school child.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية