أنشطة تعليمية مقترحة بمقرر التربية المتحفية لتنمية مهارات التفکير البصرى لدى الطالبات / المعلمات بشعبة رياض الأطفال

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس مناهج وطرق تدريس " رياض الأطفال " کلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

تحددت مشکلة البحث في : ضعف مهارات التفکير البصرى لدى الطالبات المعلمات بشعبة رياض الأطفال بکلية التربية – جامعة حلوان ، مما يؤثر سلبا على مخرجات العملية التعليمية .
وقد تطلب هذا :
1-     إعداد قائمة بمهارات التفکير البصرى الواجب توافرها لدى الطالبات المعلمات
2-     تصميم انشطة تعليمية لتنمية مهارات التفکير البصرى من خلال مقرر التربية المتحفية
3-     تصميم إختبار مهارات التفکير البصرى للطالبات المعلمات بشعبة رياض الأطفال .
4-     قياس فاعلية الأنشطة التعليمية المقترحة فى تنمية مهارات التفکير البصرى
وتم تطبيق آداة البحث التجريبية علىطالبات الفرقة الرابعة شعبة رياض الأطفال بکلية التربية في مجموعتى البحث التجريبية والضابطة .
تم تنفيذ الأنشطة التعليمية المقترحة على ( عينة البحث التجريبية ) على مدار فصل دراسى کامل بمعدل (11) نشاط تعليمى من خلال مقرر التربية المتحفية ، فى حين تم تدريس نفس محتوى مقرر على ( عينة البحث الضابطة ) بالطريقة المعتادة .
بعد الإنتهاء من تطبيق تجربة البحث تم تطبيق آداة البحث بعدياً ( إختبار مهارات التفکير البصرى ) ، على طالبات المجموعتين ( التجريبية والضابطة ) فى نفس الوقت .
وأشارت أهم النتائج إلى :
وجود فرق بين متوسطات درجات طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة فى التطبيق البعدى للإختبار وذلک لصالح المجموعة التجريبية.
ومن أهم التوصيات
1- ضرورة التدريب الواقعى للطالبات المعلمات بشعبة رياض الأطفال بکلية التربية – جامعة حلوان على التخطيط والتنفيذ للأنشطة التعليمية لما لها من أثر فعال فى تنمية مهارات التفکير البصرى .  
2- توظيف مهارات التفکير البصرى فى محتوى مقررات إعداد طالبات شعبة رياض الأطفال بکلية التربية جامعة – حلوان بشکل عام .
The research problem was identified in: Weakness of visual thinking skills among female student teachers in the Kindergarten Division, Faculty of Education - Helwan University, which negatively affects the outcomes of the educational process.
This may require:
1- Preparing a list of the visual thinking skills that the female student teachers should have
2- Designing educational activities to develop visual thinking skills through the Museum Education course
3- Designing a test of visual thinking skills for female students in the Kindergarten Division.
4- Measuring the effectiveness of the proposed educational activities in developing visual thinking skills
The experimental research tool was applied to the fourth year students of the Kindergarten Division, College of Education, in the experimental and control groups.
The proposed educational activities were implemented on the (experimental research sample) over the course of an entire semester at a rate of (11) educational activities through the museum education course, while the same course content was taught on the (control sample) in the usual way.
After completing the application of the research experiment, the research tool was applied afterwards (a test of visual thinking skills), on the students of the two groups (experimental and control) at the same time.
The most important results indicated:
There is a difference between the mean scores of the students of the experimental and control groups in the post application of the test in favor of the experimental group.
Among the most important recommendations
1- The necessity of realistic training for female student teachers in the Kindergarten Division, Faculty of Education - Helwan University, on planning and implementing educational activities because of their effective impact on developing visual thinking skills.
2- Employing visual thinking skills in the content of preparation courses for kindergarten students in the Faculty of Education, Helwan University in general.

الموضوعات الرئيسية