الخصائص السيکومتريه لمقياس اساليب تعامل المعلمين کما يدرکها تلاميذ الصف السادس الابتدائى Psychometric properties of the teachers’ treatment styles scale as perceived by sixth grade elementary school pupils

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة کلية التربية جامعة حلوان

2 استاذ الصحة النفسية المساعد کلية التربية جامعة حلوان

3 مدرس الصحة النفسيه کلية التربية جامعة حلوان

المستخلص

 هدفت الدراسة الحالية الى إعداد مقياس لقياس ادراک تلاميذ الصف السادس الابتدائى لاساليب تعامل المعلمين معهم ، و التعرف على الخصائص السيکومترية للمقياس من حيث الصدق والثبات ؛ ولتحقيق تلک الاهداف قامت الباحثه بتطبيق المقياس على ( 269 ) تلميذ وتلميذه من تلاميذ الصف السادس الابتدائى . حيث تم حساب صدق المقياس باستخدام التحليل العاملي، وکشفت نتائج التحليل عن : وجود ثلاث عوامل جوهريه تشبعت عليها عبارات المقياس وهى : (الاهتمام والارشاد مقابل الاهمال واللامبالاه – صفات شخصيه ايجابيه مقابل صفات شخصيه سلبيه – التقبل مقابل الرفض )، وبلغ عدد عبارات المقياس قي صورته النهائية 42 عباره، فضلا عن التحقق من مؤشرات الصدق والثبات للمقياس بعده طرق ؛ وتم حساب ثبات المقياس بطريقتى التجزئه النصفيه والفا کرونباخ ، واشارت نتائج البحث إلي أن المقياس يتمتع بمعاملات ثبات وصدق مرتفعة وامکانيه استخدامه على تلاميذ الصف السادس الابتدائى  لقياس إدراکاتهم لأساليب تعامل المعلمين
The current study aimed to prepare a scale to measure sixth-grade elementary school pupils’ perception of the teacher’s treatment styles, and to identify the psychometric properties of the scale in terms of validity and reliability in the sample. To achieve those goals, (269) sixth grade elementary school pupils completed the scale (males, female). Factor analysis was performed and revealed that three fundamental factors the scale items loaded on which are (Attention and counseling vs. negligence and indifference - positive personality traits vs. negative personal traits - acceptance vs. rejection) The scale consisted of  42 items in itsfinalversion), reliability of the scale was also calculated using the two split – half methods, and Cronbach Alpha. Overall, the results of the study indicated good psychometric properties of the scale and the its applicability to measure sixth-grade elementary school pupils’ perception of the teacher’s treatment styles. 

الكلمات الرئيسية