" العوامل المسهمة في التمايز الذاتي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية " Factors contributing to the self-differentiation of primary school students in the light of some demographic variables

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة کلية التربية جامعة حلوان

2 أستاذ الصحة النفسية کلية التربية جامعة حلوان

3 أستاذ الصحة النفسية المساعد کلية التربية جامعة حلوان

المستخلص

هدفت الباحثة من خلال البحث الحالي إلى الکشف عن انتظام بنية مقياس التمايز الذاتي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية في عدة عوامل، الکشف عن عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات التلاميذ على مقياس التمايز الذاتي وعوامله الفرعية تُعزى لاختلاف النوع (ذکور، إناث)، الکشف عن عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات التلاميذ على مقياس التمايز الذاتي وعوامله الفرعية تُعزى لاختلاف نوع التعليم (خاص، حکومي)،الکشف عن عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات التلاميذ على مقياس التمايز الذاتي وعوامله الفرعية تُعزى لأثر الصف الدراسي (الرابع، الخامس، السادس).
العينة:تکونت العينة من (250) تلميذ وتلميذة من تلاميذ المرحلة الابتدائية، والذين تم اختيارهم من المدارس الحکومية والخاصة، وقد تراوحت أعمارهم الزمنية بين (9-12) سنة، وبواقع (141 ذکور، 109 إناث).
وقد دلت النتائج على وجود أربعة عوامل أساسية تسهم في قياس متغير التمايز الذاتي وهي: الاندماج مع الآخرين، التفاعل العاطفي، اتخاذ موقف الأنا، القطع الانفعالي، أنه توجد فروق دالة إحصائيًا عند مستوى 0.01 بين متوسطي درجات الذکور والإناث من تلاميذ المرحلة الابتدائية في الدرجة الکلية لمقياس التمايز الذاتي والعوامل الفرعية (الاندماج مع الآخرين، اتخاذ موقف الأنا، القطع الانفعالي) لصالح التلميذات (الإناث)، توجد فروق دالة إحصائيًا عند مستوى 0.01 بين متوسطي درجات تلاميذ التعليم الخاص والحکومي في الدرجة الکلية لمقياس التمايز الذاتي والعوامل الفرعية (الاندماج مع الآخرين، التفاعل العاطفي، اتخاذ موقف الأنا) لصالح تلاميذ التعليم الخاص، لا يوجد فرق دال إحصائيًا بين متوسطي درجات تلاميذ الصفين الرابع والخامس، وکذلک بين تلاميذ الصفين الخامس والسادس في الاندماج مع الآخرين. بينما يوجد فرق دال إحصائيًا عند مستوى 0.05 بين متوسطي درجات تلاميذ الصفين الرابع والسادس لصالح تلاميذ الصف السادس في الاندماج مع الآخرين وبين درجات تلاميذ الصف الخامس والسادس لصالح تلاميذ الصف السادس في القطع الانفعالي.





The aim of this ,is  to reveal the regularity of the structure of the self-differentiation scale among primary school students in several factors, revealing that there are no statistically significant differences between the mean scores of students on the self-differentiation scale and its sub-factors due to gender difference (males, females), revealing There are no statistically significant differences between the mean scores of students on the scale of self-differentiation and its sub-factors due to the difference in the type of education (private, government), the detection of the absence of statistically significant differences between the mean scores of students on the scale of self-differentiation and its sub-factors due to the effect of the fourth, fifth grade , VI). The sample consisted of (250) primary school students, who were selected from public and private schools, and their ages ranged between (9-12) years ( 141 males, 109 females). The results indicated that there are four main factors that contribute to measuring the variable of self-differentiation, namely: integration with others, emotional interaction, ego stance, emotional cutoff. There are statistically significant differences at the level of 0.01 between the mean scores of male and female primary school students in the total score. For the scale of self-differentiation and the sub-factors (integration with others, taking the ego attitude, emotional cut off) in favor of the female students, there are statistically significant differences at the level of 0.01 between the mean scores of private and public education pupils in the total score of the scale of self-differentiation and the sub-factors (integration with others, Emotional interaction, taking the position of ego) in favor of special education students, there is no statistically significant difference between the mean scores of fourth and fifth graders, as well as between fifth and sixth graders in integrating with others. While there is a statistically significant difference at the level of 0.05 between the mean scores of fourth and sixth graders in favor of sixth graders in integrating with others, and between the scores of fifth and sixth graders in favor of sixth graders in emotional block.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية