الوعي المورفولوجي وعلاقته بالفهم القرائي لدى التلاميذ العاديين وذوي صعوبات تعلم القراءة بالمرحلة الإعدادية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحث بمرحلة الدکتوراه بقسم الصحة النفسية کلية التربية – جامعة حلوان

2 أستاذ المناهج وطرق التدريس کلية التربية – جامعة حلوان

3 أستاذ الصحة النفسية المساعد کلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

يهدف البحث الحالي إلى الکشف عن طبيعة العلاقة الارتباطية بين الوعي المورفولوجي والفهم القرائي، وقدرة الوعي المورفولوجي التنبؤية بمستوى الفهم القرائي لدى التلاميذ العاديين وذوي صعوبات تعلم القراءة بالمرحلة الإعدادية، والکشف عن الفروق بين التلاميذ العاديين وذوي صعوبات تعلم القراءة على متغيري الوعي المروفولوجي والفهم القرائي، وتکونت عينة البحث من (270) تلميذًا من تلاميذ المرحلة الإعدادية، (150) تلميذ للتحقق من الخصائص السيکومترية للمقاييس، (120) العينة الأساسية وتنقسم إلى (100) تلميذ عاديين، (20) تلميذا من ذوي صعوبات تعلم القراءة، ولاختبار متغيريّ البحث تم تطبيق الأدوات الآتية: اختبار الذکاء المصور لفاروق عبد الفتاح (2014)، مقياس الوعي المورفولوجي من إعداد الباحث، واختبار الفهم القرائي من إعداد الباحث، وکشفت النتائج عن وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين درجات الطلاب على مقياس الوعي المورفولوجي ودرجاتهم على اختبار الفهم القرائي، ويمکن التنبؤ بدرجات التلاميذ على متغير الفهم القرائي بمعلومية الدرجة على متغير الوعي المورفولوجي، وتوجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات التلاميذ العاديين وذوي صعوبات تعلم القراءة على مقياس الوعي المورفولوجي وأبعاده لصالح التلاميذ العاديين، کما توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات التلاميذ العاديين وذوي صعوبات تعلم القراءة على اختبار الفهم القرائي لصالح التلاميذ العاديين.
The current research aims to reveal the type of correlation between morphological awareness and reading comprehension, and the ability of the morphological awareness to predict the level of reading comprehension among normal students and those with reading learning difficulties in the preparatory stage. In addition to revealing the differences between normal students and those with reading learning difficulties on the two variables of morphological awareness and reading comprehension. The sample of the research consisted of (270) students from the preparatory stage, with (150) students to verify the psychometric properties of the scales. The basic sample consisted of (120) students and is divided into (100) normal students and (20) students with reading learning difficulties. To test the two variables of the research, the following tools were applied: The Picture Intelligence Test was prepared by Farouk Abdel-Fattah (2014), the scale of the morphological awareness prepared by the researcher, and the test of the reading comprehension prepared by the researcher. The results revealed a statistically significant correlation between students’ scores on the scale of the morphological awareness and their scores in the test of the reading comprehension. The students’ scores on the reading comprehension variable can be predicted by knowing the score on the variable of morphological awareness. Moreover, there are statistically significant differences between the average scores of normal students and those with reading learning difficulties on the scale of morphological awareness and its dimensions in favor of normal students. There are statistically significant differences between the average scores of normal students and those with reading learning difficulties on the test of the reading comprehension in favor of normal students.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية