العوامل المسهمة في إدارة الانفعالات لدي طلاب المرحلة الإعدادية في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية Contributing factors to managing emotions among preparatory school students due to some demographic variables.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ الصحة النفسية کلية التربية - جامعة حلوان

2 أستاذ الصحة النفسية المساعد کلية التربية - جامعة حلوان

المستخلص

هدفت الباحثة من خلال البحث الحالي إلي الکشف عن انتظام بنية مقياس إدارة الانفعالات لدي طلاب المرحلة الإعدادية في عدة عوامل، الکشف عن عدم وجود فروق دالة إحصائياَ بين متوسطي درجات الطلاب علي مقياس إدارة الإنفعالات وعوامله الفرعية تعزي لإختلاف النوع(ذکور/ إناث)، الکشف عن عدم وجود فروق دالة إحصائالفرعية تعزي لإختلاف  نوع التعليم ( خاص / أزهري).
العينة : تکونت عينة الدراسة من (399) طالباً وطالبة من طلاب المرحلة الإعدادية وقد تراوحت أعمارهم بين (12-15عاماً) بمتوسط عمري قدره ( 13.03) ، وانحراف معياري قدره (.896) في الفصل الدراسي الأول من العام الدراسي 2021 ، وأعدت الباحثة مقياس إدارة الانفعالات ، وتوصل البحث الحالي إلي عدد من النتائج تتلخص في وجود خمسة عوامل أساسية تسهم في قياس إدارة الانفعالات  وهي التنظيم الذاتي ، المعرفة الذاتية  الدافعية الذاتية ، التعاطف ، المهارات الإجتماعية، کما أظهرت نتائج البحث وجود فروق دالة إحصائياً تعزى لنوع الطالب (ذکر/ أنثى) على مقياس ادارة الانفعالات على مستوى جميع العوامل والدرجة الکلية ، وکانت الفروق لصالح الإناث ، أى إن الإناث ( من طلاب المرحلة الإعدادية ) أکثر قدرة على إدارة إنفعالاتهن من الذکور.
The researcher aimed to reveal in this research the regularity of structure of the emotion management scale among preparatory school students in several factors, Detecting the absence of statistically significant differences between the average grades of students on the Emotion Management Scale and its Sub-factors due to gender difference (males – females),Revealing that there are no sub-statistical differences due to the difference in the type of education (general – Azhari) .The Sample: The study sample consisted of (399) male and female students of the preparatory stage, their ages ranged between (12-15 years) with an average age of (13,03) and a standard deviation of (0,896) in the first term of 2021 school year.
The researcher made Emotion Management Scale, The current research reached a number of results, which are summarized in five basic factors that contribute to the measurement of emotion management, which are self-regulation, self-knowledge, self-motivation, empathy, social skills, The results of the research also showed that there were statistically significant differences due to the gender of student (male - female) on the Emotion Management Scale at the level of all factors and the total degree, and the differences were in favor of females (from preparatory school students) more able to manage their emotions than males.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية