أثر المشارکة في الأنشطة اللاصفية علي الثقة بالنفس لدي طلاب المرحلة الثانوية The effective of participating in extracurricular activities on self -confidence among secondary students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة قسم الصحة النفسية کلية تربية جامعة حلوان

2 مدرس قسم الصحة النفسية کليـــــة التربيـــــــة (حلوان)

3 استاذ الصحة النفسية المساعد کلية تربية جامعة حلوان

المستخلص

   هدف البحث الحالي إلي کشف وتحديد أثر الأنشطة اللاصفية علي الثقة بالنفس  ، ولتحقيق ذلک استخدمت الباحثة المنهج شبة التجريبي ذو مجموعة تجريبية ، وتکونت عينة البحث من (34) طالب و طالبة من الصف الأول الثانوي  المشارکين في النشاط المسرحي بمتوسط الحسابى ( 17.14) وانحراف معيارى ( 0.500) ، و (7)  طالبات من الصف الأول الثانوي المشارکات في نشاط الاقتصاد المنزلي بمتوسط الحسابى(17.29) وانحراف معيارى( 0.488)،  تتراوح أعمارهم ما بين (17: 18 عام)  ، وقد تم اختيارهم عن طريق العينة القصدية ، وحيث تم استخدام مقياس الثقة بالنفس سيدني روجر (1990) ترجمة عادل عبد الله و تطبيقه علي عينة البحث قبل الاشتراک في الأنشطة اللاصفية في بداية العام الدراسي ، ثم عمل قياس للثقة بالنفس (بعدي و تتبعي) في نهاية العام ، وتمثلت النتائج في التالي وجود فروق دالة احصائية في رتب الطلاب المشارکين في نشاط المسرح عند مستوي (4.76) لصالح القياس البعدي ، و في نشاط الاقتصاد المنزلي عند مستوي (2.028) في الثقة النفس  لصالح القياس البعدي ، مع استمرار تنمية الثقة بالنفس لدي الطلاب في القياس التتبعي .
Abstract The aim of the current research is to identify the impact of extracurricular activities on self-confidence, and to achieve this, the researcher used the quasi-experimental approach with an experimental group, and the research sample consisted of (34) male and female students from the first secondary grade participating in theatrical activity with an arithmetic mean (17.14) and a standard deviation ( 0.500), and (7) female first-year secondary school students participating in home economics activity with an arithmetic mean (17.29) and a standard deviation (0.488), their ages ranged between (17: 18 years). Sidney Roger's Self-Confidence Scale (1990) Translated by Adel Abdullah and its application to the research sample before participating in extra-curricular activities at the beginning of the school year, and then a measure of self-confidence (post and follow-up) at the end of the year. The students participating in the theater activity were ranked at a level (0.81) in favor of the post-measurement, and in the home economics activity at a level (0.76) in self-confidence in favor of the post-measurement, with the continued development of the students' self-confidence in the follow-up measurement.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية