الخصائص السيکومترية لمقياس الانفعالات الأکاديمية المصور لطلاب مدارس التربية الفکرية Psychometric properties of the illustrated academic emotion scale For students of schools of intellectual education
هدف البحث الحالي إلى الکشف الحالي عن الخصائص السيکومترية لمقياس الانفعالات الأکاديمية المصور المعد لطلاب ذوي الاعاقة الفکرية في مدارس التربية الفکرية ، من خلال تحديد الاتساق الداخلي ، وصدق التماييز الطرفي ، وحساب ثبات المقياس باستخدام معامل ألفا کرونباخ ، والتحقق أيضا من الثبات بطريقة اعادة التطبيق، وتکونت العينة الاستطلاعية (30) طالب وطالبة من مدارس التربية الفکرية ، تراوحت أعمارهم بين (7- 20 ) سنه ، وتبين أن قيمة معامل ألفا کرونباخ (0.647) وهي قيمة مطمئنة أکبر من (0.5) وتشير لثبات المقياس، أما قيم معاملات ثبات اعادة تطبيق مقياس الانفعالات الأکاديمية المصور تشير إلى تمتع المقياس بثبات جيد لکل من (خائف، سعيد، غاضب، يحب، حياد، الدرجة الکلية لمقياس الانفعالات الأکاديمية) حيث بلغت قيم معامل الارتباط (0.758، 0.866، 0.687، 0.723، 0.974، 0.917) هو ما يؤکد صلاحية المقياس للتطبيق، وبلغت قيم معاملات الاتساق الداخلي ، (-0.468، 0.723، -0.317، 0.546، -0.835) وهي قيم تؤکد على صدق المقياس . The current research aimed to reveal the current psychometric properties of the illustrated academic emotion scale prepared for students with intellectual disabilities in schools of intellectual education, by determining the internal consistency, the validity of the terminal discriminant, and calculating the stability of the scale using the alpha-Cronbach coefficient, and also checking the stability by re- | Application, and the exploratory sample consisted of (30) male and female students from schools of intellectual education, their ages ranged between (7-20) years. The stability of re-application of the illustrated academic emotion scale indicates that the scale has good stability for each of (afraid, happy, angry, love, neutral, the total score of the academic emotion scale), where the correlation coefficient values are (0.758, 0.866, 0.687, 0.723, 0.974, 0.917) is what confirms the validity of the scale for application, and the values of the internal consistency coefficients were (-0.468, 10723 -0.317, 0.546, -0.835), which are values that confirm the validity of the scale.
احمد, صفية عاطف عبد الله, غنيم, محمد عبد السلام, & خلاف, حسان مخلوف. (2021). الخصائص السيکومترية لمقياس الانفعالات الأکاديمية المصور لطلاب مدارس التربية الفکرية Psychometric properties of the illustrated academic emotion scale For students of schools of intellectual education. مجلة دراسات تربوية واجتماعية, 27(11.1), 109-134. doi: 10.21608/jsu.2021.223023
MLA
صفية عاطف عبد الله احمد; محمد عبد السلام غنيم; حسان مخلوف خلاف. "الخصائص السيکومترية لمقياس الانفعالات الأکاديمية المصور لطلاب مدارس التربية الفکرية Psychometric properties of the illustrated academic emotion scale For students of schools of intellectual education". مجلة دراسات تربوية واجتماعية, 27, 11.1, 2021, 109-134. doi: 10.21608/jsu.2021.223023
HARVARD
احمد, صفية عاطف عبد الله, غنيم, محمد عبد السلام, خلاف, حسان مخلوف. (2021). 'الخصائص السيکومترية لمقياس الانفعالات الأکاديمية المصور لطلاب مدارس التربية الفکرية Psychometric properties of the illustrated academic emotion scale For students of schools of intellectual education', مجلة دراسات تربوية واجتماعية, 27(11.1), pp. 109-134. doi: 10.21608/jsu.2021.223023
VANCOUVER
احمد, صفية عاطف عبد الله, غنيم, محمد عبد السلام, خلاف, حسان مخلوف. الخصائص السيکومترية لمقياس الانفعالات الأکاديمية المصور لطلاب مدارس التربية الفکرية Psychometric properties of the illustrated academic emotion scale For students of schools of intellectual education. مجلة دراسات تربوية واجتماعية, 2021; 27(11.1): 109-134. doi: 10.21608/jsu.2021.223023