الفروق فى إدارة الذات لدى طلاب المرحلة الثانوية تبعا لمتغير النوع Differences in Self-Management Among Secondary School Students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ الصحة النفسية بکلية التربية – جامعة حلوان

2 أستاذ الصحة النفسية المساعد بکلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

هدفت الباحثة من خلال البحث الحالى للتعرف علي  الفروق بين الذکور والإناث  فى أبعاد إدارة الذات تبعا لمتغير النوع لدى طلاب المرحلة الثانوية ، وتکونت عيتة البحث الاساسية من ( 697) طالب وطالبة ( 300) طالبة و (397) طالب من مدارس  مديرية القاهرة التعليمية ، وتم استخدام الأداوات التالية : 1 (مقياس  إدارة الذات ) من إعداد الباحثة . وبعد المعالجة الإحصائية باستخدام اختبار ت لحساب الفروق بين المتوسطات ، خلصت النتائج إلى : وجود  فروق ذات دلالة إحصائية  فى أبعاد إدارة الذات فى خمس أبعاد هى  ( الوعى بالذات ، توکيد الذات ، تنظيم الذات ، إدارة الوقت ، وإدارة الضغوط ، ) وذلک لصالح الذکور ، بينما لم توجد فروق ذات دلالة احصائية فى البعد الأخير وهو تقويم الذات بين الذکور والإناث ، و وکذلک وجود فروق ذات دلالة احصائية على المقياس ککل تعزى لمتغير النوع ولصالح الذکور. وقد أوصت الباحثة تبعا للنتائج إلى ضرورة وضع برامج وقائية لتنمية إدارة الذات ، للذکور والإناث ، ومراعاة هذه الفروق التى ظهرت فى النتائج عند وضع البرامج للتناسب مع احتياجات کل نوع  
The aim of the researcher of current research is to identify the differences between males and females in the dimensions of self-management according to the gender variable among secondary school students, and the basic research sample consisted of (697) male and female students (300) and (397) students from the schools of the Cairo Educational Directorate, and the following tools were used 1 (self-management scale). The researcher concluded the  results as follows: There are statistically significant differences in the dimensions of self-management in five dimensions (self-awareness, self-assertion, self-regulation, time management, and stress management,) in favor of males, while there were no statistically significant differences in the last dimension, which is self-evaluation. Also, in the presence of statistically significant differences on the scale as a whole due to the gender variable and in favor of males, the researcher recommended the necessity of developing preventive programs for the development of self-management, for males and females, and taking into account these differences when developing programs

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية