تصميم حقيبة إلکترونية قائمة على المشروعات اللغوية لتنمية مهارات الاقتصاد المعرفي في اللغة العربية لتلاميذ الصف الأول الإعدادي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق التدريس المساعد کلية التربية- جامعة حلوان

المستخلص

تعد استخدام الحقائب الإلکترونية وفقا للتعلم القائم على المشروعات من التقنيات الحديثة  التي زاد الاهتمام بها في الآونة الأخيرة ، فهي نظام يشتمل على کافة المواد التعليمية التي تساعد المتعلمين على تنمية المهارات وفق قدراتهم ، وتعمل على تزويد المتعلمين بخبرات ومهارات تمکنهم من مواجهة التحديات التي فرضت على مناهج تعليم اللغة العربية .
ومهارات الاقتصاد المعرفي إحدى المهارات التي تؤکد التعلم المستمر ، وتدعو إلى أهمية العمل ضمن فريق ، واستخدام تقنيات التواصل والمعلومات ؛ لتطبيق المعرفة في المواقف الحياتية ، واستخدام مهارات حل المشکلات ومهارات التفکير واتخاذ القرار .
تحددت مشکلة البحث في ضعف مهارات الاقتصاد المعرفي لتلاميذ الصف الأول الإعدادي ، وللتحقق من هذه المشکلة أجرت الباحثة دراسة استطلاعية على عينة من طلاب الصف الأول الإعدادي بإحدى المدارس بمحافظة القاهرة ؛ وأظهرت النتائج ضعفا في مهارات الاقتصاد المعرفي ، کما أوصت عديد من الدراسات والمؤتمرات بضرورة الاهتمام بتنمية مهارات الاقتصاد المعرفي ؛ ولمواجهة تلک المشکلة قامت الباحثة بتصميم حقيبة إلکترونية قائمة على المشروعات اللغوية لتنمية تلک المهارات . 
    وقد أعدت الباحثة قائمة بمهارات الاقتصاد المعرفي  ،وقامت ببناء أدوات البحث و التي تمثلت في اختبار مهارات الاقتصاد المعرفي ، و لغرض البحث قامت الباحثة ببناء حقيبة إلکترونية لتنمية مهارات الاقتصاد المعرفي لتلاميذ الصف الأول الإعدادي . 
وأسفرت نتائج البحث عن فاعلية استخدام الحقيبة الإلکترونية القائمة على المشروعات اللغوية لتنمية مهارات الاقتصاد المعرفي لتلاميذ الصف الأول الإعدادي  
     The use of electronic bags designed according to project-based learning is one of the modern technologies that interest has increased in recent times, especially in the era of the information revolution, as it is a system that includes all educational materials that help learners develop skills according to their abilities, taking into account the individual differences between them. New roles on educational systems, working to provide learners with expertise and skills that enable them to face the challenges imposed on the curricula of Arabic language education in an era in which knowledge accumulated, and the investment of the potential of knowledge and knowledge has become a basic necessity.
     Knowledge economy skills are one of the skills that emphasize continuous learning, and call for the importance of teamwork, and the use of communication and information techniques. To apply knowledge in life situations, and to use problem-solving, thinking and decision-making skills.
     The research problem was identified in the weakness of the cognitive economy skills of first-grade middle school students. To verify this problem, the researcher conducted a pilot study on a sample of first-grade middle school students in a school in Cairo governorate. The results showed a weakness in the knowledge economy skills, and several studies and conferences recommended that attention should be paid to developing knowledge economy skills. To face this problem, the researcher designed an electronic bag based on language projects to develop these skills.
The researcher prepared a list of knowledge economy skills, and also built research tools, which were to test the skills of knowledge economy. For the purpose of the research, the researcher built an electronic educational portfolio to develop the knowledge economy skills for first-grade middle school students.
The results of the research resulted in the effectiveness of using the electronic bag based on language projects to develop the skills of knowledge economy for first-grade middle school students.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية