مستوى وعي الطلاب والطالبات في المسجلين في الدبلوم التربوي بجامعة حائل بمفاهيم تقنية النانو تکنولوجي UOH Educational Diploma students’ awareness level of nanotechnology concepts

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مشارک بجامعة حائل

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف إلى مستوى وعي طلاب وطالبات الدبلوم التربوي بجامعة حائل بمفاهيم تقنية النانو وتطبيقاتها المختلفة، وتم اعداد اختبار لقياس مستوى الوعي  تکون من (21) سؤال، وطبقة الدراسة على عينة من طلاب وطالبات للعام الدراسية (1437/ 1438ه)، والبالغ عددهم (160) منهم(80) طالبة، و(80) طالب، وتم استخدام المنهج الوصفي التحليلي للوصل لنتائج الدراسة، وهي: تدني وانخفاض مستوى الوعي بمفاهيم  تقنية النانو وتطبيقاتها المختلفة، حيث بلغ النسبة المئوية المتوسط  الحسابي العام (63.21%)، کما توصلت لعدم وجود اختلاف في مستوى الوعي يعزى لمتغير التقدير بالبکالوريوس، والتخصص، والجنس، وأوصت الدراسة بضرورة إدراج مفاهيم  تقنية النانو بالبرامج الدراسية، والعمل على تنمية معلومات ومهارات الطلاب والطالبات بمفاهيم ومعلومات حول النانو وتطبيقاتها من خلال تزويد المعامل بنتائج الأبحاث العلمية في مجال التقنية متناهية الصغر، وتدريبهم عليها، إمداد المکتبات بالکليات المختلفة  بمجموعة من الکتب والمراجع العلمية عن النانو تکنولوجي التي توفر للطلاب المعلومات اللازمة 
The aim of this study was to identify the level of awareness of students (males and females) of the educational diploma in University of Hail of the concepts of nanotechnology and their various applications. A test was conducted to measure the awareness level which included (21) question and the study a sample consisted of (160) (80 males, and 80 females) in the academic year (1437/1438). The analytical descriptive method was used to conclude the results of the study, the study findings showed: low level of awareness of the concepts of nanotechnology and their various applications, where the percentage of the general mean was (63.21%), There were no significant differences in level of awareness due to the variables of the BA grade, specialization and gender. The study recommended the need to include the concepts of nanotechnology in the curriculum, and working on developing students’ information and skills regarding concepts and knowledge about nanotechnology and its applications by providing laboratories with the results of scientific research in the field of nanotechnology with necessary training, providing libraries in different colleges with a collection of books and references of scientific information on nanotechnology that provides students with the knowledge they need

الموضوعات الرئيسية