فاعلية التعليم المدمج في تدريس العلوم الفنية التخصصية لتنمية جدارة الطلاء والتحصيل المعرفي لدي طلاب المدرسة الثانوية الصناعية الزخرفية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المدرس بقسم المناهج وطرق التدريس کلية التربية - جامعة حلوان

المستخلص

يهدف هذا البحث إلى قياس فاعلية التعليم المدمج في تدريس العلوم الفنية التخصصية؛ لتنمية جدارة الطلاء والتحصيل المعرفي لدي طلاب المدرسة الثانوية الصناعية الزخرفية، من خلال تدريس وحدة دهان الحوائط بالدهانات المائية باستخدام التعليم المدمج، تکونت عينة الدراسة (50) من طالبات الصف الأول الثانوي الصناعي بالمدرسة الثانوية الفنية الصناعية الزخرفية بنات، خلال الفصل الدراسي الثاني 2018/2019، مقسمة إلى  مجموعتين (25 طالبة للمجموعة الضابطة،(25 طالبة للمجموعة التجريبية)،  واستخدمت الباحثة اختبارًا تحصيليًّا لقياس المعارف والمفاهيم المرتبطة بجدارة الطلاء، وبطاقة ملاحظة الأداء المهارى لجدارة الطلاء، وأظهرت نتائج البحث إلى أنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية، والمجموعة الضابطة في القياس البعدي للاختبار التحصيلي، وبطاقة الملاحظة لصالح المجموعة التجريبية،کما توجد فاعلية للوحدة القائمة على التعليم المدمج في تنمية جدارة الطلاء والتحصيل المعرفي لدى طالبات المدرسة الثانوية الصناعية الزخرفية، وقد أوصت الباحثة بالعديد من التوصيات من أهمها:استخدام القائمين بالتدريس في مختلف تخصصات التعليم الصناعي التعليم المدمج في التدريس.
This research aims to measure the effectiveness of integrated education in the teaching of specialized technical sciences; To develop the merit of painting and academic achievement for students of the industrial high school decorative, through the teaching of the paint unit using integrated education strategy, the study sample consisted of (50) students from the first industrial secondary school at the technical secondary school Industrial Decorative Girls, during the second semester2019, divided into two groups (25) female students for the control group, (25) female students for the experimental group), and the researcher used an achievement test to measure the knowledge and concepts related to the paint merit, and the skill performance note for the paint merit, and the results of the research showed that There are differences Statistically significant between the average scores of female students experimental group, and the control group in the post-measurement of achievement test, and the observation card for the benefit of the experimental group. Recommendations, the most important of which are: the use of an integrated education strategy in other subjects for industrial technical education students the researcher recommended several recommendations, the most important of Instructors in teaching use some different industrial education specialize in Blending education teaching.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية