Community Colleges: An Approach for Sustainable Development in the Egyptian Higher Education Sector in light of Egypt Vision 2030 and the Experiences of the United States of America & India

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

Associate Professor of Comparative Education and Education Administration at the Faculty of Education, Helwan University, Cairo, Egypt

المستخلص

The country of Egypt nowadays is witnessing comprehensive development plans in all fields within the national strategy even 2030 that has adopted sustainable development goals in all parts of the country. Among the national initiatives is dignified life program that was launched in June 2019 targeting the most disadvantaged locations of Egypt and that is considered nowadays one of the biggest sustainable development programs worldwide aiming at the comprehensive development of nine thousand villages. Meanwhile, the current setup of higher education platform does not support this ambitious initiative since age group 18-22 cohort today represents 8,109,456 individuals, only GER 36% of them are enrolled in all types of higher education programs. From which, only 5% are enrolled in all types of vocational and professional higher education programs where higher education opportunities available for youth in Egypt are primarily located in big cities. Young people living in many disadvantaged communities scarcely have an opportunity in getting quality higher education that enables them to proceed with their professional careers, which indicates the low enrolment rates and mal distribution of upper middle higher education institutions with the lack of community based upper middle higher education institutions that can contribute to the direct local needs at the disadvantaged locations in Egypt.
Thus, the current research is proposing community colleges as a new upper middle higher education model that can contribute to the local needs of development following the steps of the American and Indian models of community colleges while keeping into consideration the specificity of the Egyptian governance system, laws and regulations, and national administrative structure. Research has followed the comparative method that is concerned with describing and analyzing educational phenomena within their own sociopolitical contexts and which has followed a number of procedures: a) A background that includes an introduction, selected relevant literature review that contributed to identifying research problem, questions, objectives, and research method, b) First axis, that discusses the Egyptian context including the current higher education sector and the national ambition of Egypt Vision 2030, with exploration of the National presidential program “Dignified Life” that is targeting disadvantaged geographic locations of the country of Egypt that includes educational sub-programs of different levels that has a direct relevance to local development needs. c) Second axis, that includes a description for the models of community colleges at both of the United States of America and India, their recent reforms, basic features, governance, relation to local community, fields of specializations and contribution to local development within the American and Indian unique social, political, economic, and cultural contexts, d) Third axis, that includes a proposal for integrating community colleges model within the Egyptian context in the light of Egypt Vision 2030 and the national project “Dignified Life” as well as the foreign experiences, and that concludes with a set of recommendations that are meant to maximize the return on local communities at the most disadvantaged geographic locations. 
تشهد الدولة المصرية في الوقت الحالي خطط للتنمية الشاملة في جميع المجالات في إطار الرؤية القومية "رؤية مصر 2030" والتي تتبنى أهداف الأمم المتحدة للتنمية المستدامة في جميع أنحاء الدولة، ومن بين المبادرات القومية البرنامج الرئاسي "حياة کريمة" الذي أطلقت في يونيو 2019 مستهدفا الأماکن الأکثر احتياجا ‏في مصر، والذي يعتبر من اکبر برامج التنمية المستدامة في العالم مستهدفا تسعة آلاف قرية. ولکن لا تدعم منظومة التعليم العالي الحالية هذه المبادرة، حيث انه أعداد الفئة العمرية 18 إلى 23 ‏تتخطة الثمانية ملايين فرد، يلتحق منهم فقط 36% بجميع أشکال وبرامج مؤسسات التعليم العالي منهم 5% فقط مقيدين بمختلف برامج التعليم العالي فوق المتوسط المهني والفني، علاوة على تمرکز خدمات التعليم العالي في المدن الکبرى. وبالتالي فإن الشباب من قاطني المناطق الأکثر احتياجات في مصر، ‏نادرا ما تتوافر لديهم الفرصة لتعليم عالي تمکنهم من استکمال حياتهم المهنية، مما يؤکد مشکلة انخفاض معدلات القيد وسوء توزيع مؤسسات التعليم العالي، وبالأخص الفوق متوسط منها، والتي تمثل احتياج حقيقي للتنمية المحلية في تلک المناطق. وبالتالي ‏يقترح البحث الحالي تبني نموذج "کليات المجتمع" وفقا لنموذج کليات المجتمع کنموذج جديد للتعليم العالي فوق المتوسط  بمصر في ضوء خبرات کلٍ من الولايات المتحدة الأمريکية والهند، والذي يمکنه الإسهام في التنمية المحلية مع الاخذ في الاعتبار خصوصية السياق المصري من عوامل اجتماعية واقتصادية وسياسية وثقافية، وقوانين وتشريعات وهيکل إدارية.
‏اتبع البحث المنهج المقارن الذي يعني بوصف وتحليل الظواهر التربوية في سياقها الثقافي والاجتماعي والسياسي، وقد اتبع البحث عدة إجراءات تتمثل في: أ) خلفية عامة، والتي تتضمن مقدمة، ‏ومسح للأدبيات التي أسهمت في تحديد مشکلة البحث، والتساؤلات والأهداف، ومنهجية البحث، ب) المحور الأول، الذي يناقش السياق المصري وتضمن وصف لقطاع التعليم العالي والرؤية الطموحة لمصر في 2030، مع استطلاع البرنامج الرئاسي "حياة کريمة" الذي يستهدف المناطق الأکثر احتياجات في مصر، وعلاقته المباشرة باحتياجات التنمية المحلية، جـ) المحور الثاني، والذي تتضمن عرض لنموذج کليات المجتمع في کلٍ من الولايات المتحدة الأمريکية والهند بدءً بالخلفية التاريخية، وأهم خصائصها، حوکمة تلک المؤسسات، التخصصات العلمية والمهنية بها، وعلاقتها بسوق العمل، والمجتمع المحلي وقدرتها على الإسهام في التنمية المحلية في إطار خصوصية السياق ‏الاجتماعي والثقافي والسياسي والاقتصادي الأمريکي والهندي، د) المحور الثالث، ويتضمن مقترح إنشاء کليات المجتمع في السياق المصري على ضوء "رؤية مصر 2030" والبرنامج الرئيسي "حياة کريمة"، والخبرات الدولية والذي اختتم بعدد من التوصيات التي من شأنها تعظيم الاستفادة والعائد على المجتمعات المحلية في المناطق الأکثر احتياجاً في مصر.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية