التفاعل بين مستوى المشارکة في الأنشطة وأسلوب تقييم الطلاب ببيئة الفصل المقلوب وأثره في تنمية بعض نواتج التعلم والکفاءة الذاتية المدرکة لدى طلاب تکنولوجيا التعليم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم تکنولوجيا التعليم کلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

هدف البحث إلى تنمية بعض نواتج التعلم والکفاءة الذاتية المدرکة لدى طلاب تکنولوجيا التعليم، وذلک ببناء بيئة تعليمية للفصل المقلوب قائمة على  التفاعل بين مستوى المشارکة في الأنشطة (فردي ، جماعي) وأسلوب تقييم الطلاب (التکويني، النهائي)، وقد تم إجراء التجربة على عينة مکونة من (55) طالب وطالبة من طلاب الفرقة الأولى شعبة تکنولوجيا التعليم بکلية التربية جامعة حلوان مما يدرسون مقرر أسس اختيار المواد التعليمية وبناء المجموعات، حيث تم تقسيمهم أربع مجموعات تجريبية، وقد اشتملت أدوات البحث على (اختبار التحصيل للجانب المعرفي- وبطاقة تقييم الأداء المهاري)، ومقياس الکفاءة الذاتية المدرکة، وقد توصلت نتائج البحث إلى وجود فرق دال إحصائيا بين أفراد العينة ککل في التطبيق البعدي لاختبار التحصيل المعرفي وبطاقة تقييم الأداء المهاري لصالح القياس البعدي ترجع إلى الأثر الأساسي للتفاعل بين مستوى مشارکة الأنشطة الجماعية وأسلوب التقييم التکويني ببيئة الفصل المقلوب، وکذلک وجود فرق دال إحصائيا بين أفراد العينة ککل في التطبيق البعدي لمقياس الکفاءة الذاتية المدرکة لصالح القياس البعدي ترجع إلى الأثر الأساسي للتفاعل بين مستوى مشارکة الأنشطة الجماعية وأسلوب التقييم التکويني ببيئة الفصل المقلوب.
The aim of the research is to to develop some learning outcomes and perceived self-efficacy,and taht  Design a classroom-based learning environment flipped classroom determine the effect of the interaction between levels of participation in activities (individual - group) and the method of evaluation of students (formative - summative). The research sample: among educational technology students, the experiment was conducted on a sample of (55) students of the first year students majoring in educational technology at the Faculty of Education, Helwan University. Who is studying the Basis for selecting educational materials and building groups course, as they were divided into four experimental groups, and the research tools (Achievements test for the cognitive aspect - the skill performance evaluation card), and the Perceived Self-Efficac Measurement.The results of the research: indicate that there is a statistically significant difference between the sample members as a whole in the post-cognitive achievement test, and the performance evaluation  in favor of the post-measurement to the main effect of the interaction between the levels of participation in group activities and the formative evaluation method in the environment of the flipped classroom, as well as the existence of a statistically significant difference between the sample members as a whole in the application The post-test of the Perceived Self-Efficac scale in favor of the POST due to the basic effect of the interaction between Levels of participation in group activities and a formative assessment method in the flipped classroom environment.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية