قيمة التنبؤية للتمکين النفسي بتنظيم الذات لدى عينة من طلاب المرحلة الثانويةPsychological Empowerment Predictive Value of Self - Regulation among a Sample of High School Students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة دکتوراه قسم الصحة النفسية کلية التربية جامعة حلوان

2 أستاذ الصحة النفسية کلية التربية جامعة حلوان

3 أستاذ الصحة النفسية المساعد کلية التربية جامعة حلوان

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى تحديد نوع واتجاه العلاقة بين التمکين النفسي وتنظيم الذات. وکذلک إمکانية التنبؤ بأداء أفراد عينة البحث على مقياس تنظيم الذات بمعلومية الأداء على مقياس التمکين النفسي. وقد تکونت عينة البحث من (110) طالباً وطالبة من طلاب المرحلة الثانوية بمتوسط عمري (16: 18) سنة. وطبقت الباحثة مقياس التمکين النفسي ومقياس تنظيم الذات من إعداد الباحثة. وقد أسفرت النتائج عن أنه توجد علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائياً بين درجات أفراد عينة البحث على مقياس التمکين النفسي ودرجاتهم على مقياس تنظيم الذات؛ حيث کانت جميع معاملات الارتباط دالة إحصائياً عند مستوى دلالة 0,01. وکشفت أيضاً أنه يمکن التنبؤ بأداء أفراد عينة البحث على مقياس تنظيم الذات بمعلومية الدرجة على مقياس التمکين النفسي؛ حيث بلغت قيمة ف (224,942)، وهي قيمة دالة عند مستوى دلالة 0,01.
The present research aimed to identify the relationship between psychological empowerment and self-regulation and to verify the predictability of the participants’ performance on ‘Self- Regulation Scale’ by knowing their scores on ‘Psychological Empowerment Scale’. The research sample consisted of (110) male and female high school students at the age of (16:18) years. The researcher used ‘Psychological Empowerment Scale’ and ‘Self- Regulation Scale’ prepared by the researcher.
The results revealed that there is a positive statistically significant correlation between the participants’ scores on ‘Psychological Empowerment Scale’ and their scores on “Self –Regulation Scale’ at the significance level of 0.1.It also showed that the participants’ performance on ‘Self- Regulation Scale’ can be predicted by knowing their score on ‘psychological Empowerment Scale’ where the value of Q reached (224,942) which is a function value of at the significance level of 0, 01

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية