المعايير الفنية والتربوية لبيئة الواقع المختلطTechnical and Educational Standards of Mixed Reality Environment

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحث في مرحلة الدکتوراه قسم تکنولوجيا التعليم کلية التربيه جامعه حلوان

2 أستاذ تکنولوجيا التعليم بکلية التربية-جامعة حلوان

3 مدرس تکنولوجيا التعليم بکلية التربية-جامعة حلوان

المستخلص

تشکل بيئات الواقع المختلط مجال بديل للبيئة المادية التقليدية تسمح للاستفادة من إمکانيات تکنولوجيا المعلومات والاتصال الغنية، وتستثمر أدواتها في تصميم العمليات المختلفة للتعلم بصرياً وإدارتها، وتقويمها، وتطويرها، ما يجعلها تعمل کمنظومة متکاملة لتيسير عمليات التفاعل عبر الوسائط التفاعلية المرئية ثلاثية الأبعاد، الأمر الذي يتطلب التوجيه الذاتي والمسئولية وتمکين يعطي للإدراک الحسي للصورة المجسمة عمق وأبعاد، ما يحقق للمتعلمين أهدافهم اعتماداً على التحکم ومعايشة تطبيق المهارة بأنفسهم، ويساعد على التواصل مع الأخرين والوصول الحر للمعلومات وتبادل الأفکار والآراء. تتحدد مشکلة الدراسة في محاولة الوصول لقائمة من المعايير التصميمية التي ينبغي مراعاتها عند إنشاء بيئة الواقع المختلط والأکثر ملاءمة لعمليات التعليم والتعلم لطلاب المرحلة الثانوية، واستخدام الباحث المنهج الوصفي التحليلي، تم التوصل لقائمة المعايير في صورتها النهائية بعد عرضها على محکمين من خبراء تکنولوجيا التعليم والحاسبات والمعلومات کعينة استطلاعية للتأکد من صحة الاستبانة؛ والتي تکونت من(3) مجالات رئيسة، و(12) معيارا رئيساً و(346) مؤشراً فرعياً، ما قد يسهم في الاستفادة من تقنية الواقع المختلط کبيئة انغماسيه توفر تفاعل بصري ووسائط متعددة افتراضية وغيره من مقومات التقنية الحديثة الغامرة، وتقدم آليات التکنولوجيا الرقمية المعاصرة والفاعلة التي تعزز من استخدام سياقات تهتم بأهداف الإتقان بدلاً من أهداف الأداء، والمساهمة في تقديم حلول تقنية تساعد على تنظيم عمليات التعلم الذاتي المبرمج والإسهام في حل بعض المشکلات التربوية، وأوصت الدراسة بضرورة توظيف المستحدثات التقنية الحديثة والمعاصرة في مجال التعليم والتعلم المختلفة اعتماداً على استخدام حواس المتعلمين والممارسة وتعزيز استخدام سياقات تهتم بأهداف الإتقان والممارسة، وتنمية مهارات التنظيم الذاتي لعمليات التعلم والتعلم الحر.
Mixed reality environments constitute an alternative field to the physical traditional environment. MREs make effective use of the Capabilities rich Information and Communication Technology. This includes utilizing its reliable tools in designing, managing, evaluating, and developing the various visual learning processes. This makes it work as an integrated system to facilitate interaction processes through interactive, 3D visual multimedia, which requires self-direction, responsibility and empowering gives depth and dimension to the perception of the stereoscopic image. As a result, learners achieve their goals depending on controlling and experiencing the skills performance themselves, it helps to communicate each other's and access freely to information, exchanging ideas and opinions. This research study aims at creating an exhaustive list of design standards that should be considered when creating a mixed reality environment that is most suitable for high school students teaching and learning processes, the researcher used the descriptive and analytical method, finally the standard's list was obtained in its final form after the approval of the reviewing ICT and education technology experts, an exploratory sample reconnaissance to ensure the validity of the questionnaire, this sample survey contents of (3) key fields, (12) main standards and (346) sub-indicators. What may contribute to the benefit of mixed reality technology as an immersive environment of visual interaction, virtual multi-media and other elements of modern immersive technology, MREs provides contemporary mechanisms of the effective digital technologies that would increase the use of contexts concerned with the goals of perfection rather than performance goals, contribute to providing technical solutions that help in organizing programmable self-regulated learning processes, contributing to solving some educational problems. The study recommended the necessity of employing modern and contemporary technical innovations in the field of education and learning. Depending on the use of the learners' senses and practice promote the use of contexts concerned with the goals of perfection and practice, and the development of self-regulation skills for learning processes and free learning.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية