الإسهام النسبي لاستراتيجيات المواجهة في التنبؤ بمستوي الطموح لدي طلاب الجامعة The Relative Contribution of Coping Strategies to Predicting the Level of Aspiratiom of University Students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 المدرس المساعد بقسم علم النفس التربوي کلية التربية جامعة 6 أکتوبر

2 أستاذ الصحة النفسية کلية التربية - جامعة حلوان

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلي التعرف علي طبيعة العلاقة بين استراتيجيات المواجهة ومستوي الطموح لدي طلاب الجامعة، وکذلک التعرف علي مدي إسهام استراتيجيات المواجهة في التنبؤ بمستوي الطموح لديهم، وقد تألفت عينة الدراسة من (200) طالباً وطالبة من طلاب الفرق المختلفة بکلية التربية جامعة 6 أکتوبر، وقد استخدمت الدراسة مقياس استراتيجيات المواجهة لدي طلاب الجامعة (إعداد: الباحثة)، ومقياس مستوي الطموح لدي طلاب الجامعة (إعداد: الباحثة)، واعتمدت الدراسة علي المنهج الوصفي الارتباطي لدراسة العلاقة بين متغيرات الدراسة، وقد أشارت نتائج الدراسة إلي وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائياً عند مستوي دلالة (0.01) بين درجات الطلاب علي مقياس استراتيجيات المواجهة ودرجاتهم علي مقياس مستوي الطموح، کما توصلت النتائج إلي أنه يمکن التنبؤ بمستوي الطموح لدي الطالب الجامعي بمعلومية درجته علي استراتيجيات المواجهة (استراتيجية حل المشکلة، واستراتيجية إدارة الانفعال)، وخرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات التربوية في ضوء ما أسفرت عنه نتائج الدراسة.
The Current Study aimed at Identify the Nature of the Relationship between Coping strategies and the level of Aspiration of University Students, as well as to identify the extent of the Contribution of Coping strategies in predicting their level of Aspiration. The study sample consisted of (200) students from different teams of the Faculty of Education, October 6 University, The study used a measure of coping strategies among university students (Prepared by the Researcher), and a measure of the level of Aspiration among university students (Prepared by the Researcher). The study relied on the descriptive correlational approach to study the relationship between the study variables, and the results of the Study Showed that their is statistically significant correlation at level of significance (0.01) between students ’scores on the scale of Coping Strategies and their scores on the scale of the level of Aspiration, and the results also concluded that the level of Aspiration of the university student can be predicted with the information of its degree on the coping strategies (problem-solving strategy, emotion management strategy), and the study came out with a set of Educational recommendations in light of the results of the study

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية