دور القيادة الجامعية في تفعيل الإدارة الإلکترونية بمکتبات جامعة الامير سطام بن عبدالعزيز.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

ماجستير الإدارة والتخطيط التربوي کلية التربية – جامعة الأمير سطام بن عبدالعزيز

المستخلص

هدفت الدراسة للتعرف على واقع القيادة الجامعية في تفعيل الإدارة الإلکترونية بالمکتبات الجامعية بجامعة الأمير سطام بن عبدالعزيز، کما هدفت إلى الکشف عن المعوقات التي تواجه القيادة الجامعية لتفعيل الإدارة الإلکترونية بالمکتبات الجامعية، ومعرفة المتطلبات لتفعيلها، والکشف عما إذا کانت هناک فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) بين استجابات عينة الدراسة على واقع القيادة الجامعية في تفعيل الإدارة الإلکترونية بالمکتبات الجامعية ولمعوقات التي تواجههم ومتطلبات التفعيل تبعا ً للمتغيرات (المسمى الوظيفي- الجنس- الرتبة العلمية- عدد سنوات الخبرة). وقد اعتمدت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وطبقت الاستبانة ذات المقياس الخماسي أدارة لجمع البيانات، وقد تکون مجتمع الدراسة من القيادة الجامعية متمثلة في وکلاء الجامعة وعمداء الکليات والعمادات المساندة ووکلاء العمداء، والبالغ عددهم (125) فرداً، أما العينة فقد تکونت من (69) فرداً. وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج منها ضعف إشراف القيادة الجامعية على جميع نشاطات المکتبات إلکترونيا، ولا تتوفر الإمکانات التقنية اللازمة لمتطلبات الإدارة الإلکترونية في المکتبات الجامعية. وکذلک ضعف البنية التحتية لشبکات الاتصال في الکثير من المکتبات الجامعية. کما أن الدورات التدريبية في مجال الإدارة الإلکترونية للعاملين في المکتبات الجامعية غير متوفرة بشکل کاف. 
The study aimed to identify the reality of university leadership in activating electronic management in university libraries at Prince Sattam bin Abdulaziz University. It also aimed to uncover the obstacles facing the university leadership to activate electronic management in university libraries, to know the requirements to activate it, and to reveal whether there are statistically significant differences at the level of The significance (0.05) between the study sample responses on the reality of university leadership in activating the electronic administration in university libraries and the obstacles they face and the activation requirements according to the variables (job title - gender - academic rank - number of years of experience). The study adopted the descriptive and analytical approach, and applied the five-scale questionnaire to collect data. The study population may be from the university leadership represented by the university vice presidents, deans of colleges, support deanships and vice deans, whose number is (125) individuals, and the sample consisted of (69) individuals. . The study reached a number of results, including the weak supervision of the university leadership on all library activities electronically, and the technical capabilities necessary for the requirements of electronic management in university libraries are not available. As well as the weakness of the communication network infrastructure in many university libraries. Also, training courses in electronic management for university library workers are not sufficiently available.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية