" العوامل المسهمة في التوافق المهني لدى معلمي التربية الخاصة في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثه في مرحله الماجستير فى التربية تخصص صحة نفسية

2 أستاذ الصحة النفسية المساعد کلـــــــية الــــــتربية جامعة حلوان

3 مدرس الصحة النفسية کلـــــــية الــــــتربية جامعة حلوان

المستخلص

هدف البحث الحالي إلي التعرف علي العوامل المسهمة في التوافق المهني في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية لدي معلمي التربية الخاصة، الذين بلغ عددهم (270) معلماً ومعلمة، وطبقت الباحثة مقياس التوافق المهني (إعداد الباحثة)، وأسفرت النتائج عن: إسهام خمسة عوامل في التوافق المهني لمعلمي التربية الخاصة هي (الالتزام بالمسئوليات المهنية، العلاقة مع المسؤولين والإدارة، العلاقة مع الزملاء، الاتزان الانفعالي، العلاقة مع التلاميذ). وقد توصلت الدراسة إلى عدة نتائج من أهمها: وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى 0.01 بين الذکور والإناث في التوافق المهني لصالح الذکور. کما توجد فروق دالة إحصائيًا عند مستويي دلالة 0.05 و0.01 بين المعلمين المتخصصين وغير المتخصصين في مجال التربية الخاصة لمقياس التوافق المهني وثلاثة أبعاد فرعية (الالتزام بالمسئوليات المهنية، العلاقة مع الزملاء، الاتزان الانفعالي، العلاقة مع التلاميذ) لصالح المعلمين غير المتخصصين، بينما لا توجد فروق دالة إحصائيًا بين المعلمين المتخصصين وغير المتخصصين في العلاقة مع المسؤولين والإدارة. کما أشارت نتائج البحث إلى وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى 0.01 في التوافق المهني ترجع إلي مستويات الخبرة.
The aim of the current research is to identify the factors that contribute to Vocational adjustment and its relationship to some demographic variables among special education teachers, whose number reached (270) teachers, and the researcher applied the Vocational adjustment measure (researcher preparation), and the results resulted in: The contribution of five factors to the Vocational adjustment of teachers Special education is (commitment to professional responsibilities, relationship with officials and management, relationship with colleagues, emotional balance, the relationship with students). The study found several results, the most important of which are: The presence of statistically significant differences at the level of 0.01 between males and females regarding Vocational adjustment in favor of males. There are also statistically significant differences at levels 0.05 and 0.01 between specialized and non-specialized teachers in the field of special education for the scale of Vocational adjustment and three sub-dimensions (commitment to professional responsibilities, relationship with colleagues, emotional balance, relationship with students) in favor of non-specialized teachers, while not There are statistically significant differences between specialized and non-specialized teachers in the relationship with officials and administration. The results of the research also indicated that there was a statistically significant difference at the level of 0.01 in Vocational adjustment due to levels of experience.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية