The Effect of Using Conflict Negotiation Strategy on Developing Writing Skills for the sixth Grade Primary School Pupils

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثه في مرحله الماجيستير قسم المناهج وطرق التدريس کلية التربية – جامعة حلوان

2 أستاذ المناهج وطرق التريس کلية التربية – جامعة حلوان

3 أستاذ المناهج وطرق التريس المساعد کلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

استهدف البحث الحالى دراسة أثر استخدام إستراتيجية التفاوض لحل النزاع على تنمية مهارات الکتابة لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي. تم اختيار ستين تلميذا عشوائيا وقسموا إلى مجموعتين: المجموعة التجريبية (N = 30) والمجموعة الضابطة (N = 30). بعد التأکد من أنهما متکافئان ، تم تدريب تلاميذ المجموعة التجريبية على مهارات الکتابة من خلال استخدام إستراتيجية التفاوض لحل النزاع ، بينما تم استخدام الطريقة التقليدية مع المجموعة الضابطة. لتحقيق هدف الدراسة ، صمم الباحثون اختبار مهارات الکتابة القبلى\البعدى لقياس مهارات الکتابة لدى التلاميذ. تم تطبيقه علي التلاميذ قبل وبعد التجربة. أوضحت نتائج تحليل البيانات إلى تفوق المجموعة التجريبية على أقرانهم فى المجموعة الضابطة فى التطبيق البعدى لإختبار مهارات الکتابة. في ضوء هذه النتائج الإيجابية ، يوصي الباحثون باستخدام استراتيجية التفاوض لحل النزاع لتنمية مهارات الکتابة باللغة الإنجليزية لتلاميذ الصف السادس الابتدائي.
     The present study was conducted to investigate the effect of using conflict negotiation strategy on developing writing skills for the 6th grade primary school pupils. Sixty pupils were randomly chosen and divided into two groups: the experimental group (N=30) and the control group (N=30). After being sure that they were equivalent, the experimental group pupils were trained in writing skills through the use of conflict negotiation strategy, while the regular instruction was used with the control group. To achieve the aim of the study, the researchers designed a writing skills pre/ post test to measure the pupils’ writing skills. It was administered to them before and after the experiment. The mean scores of the pre and post administrations of the test were treated statistically. The result of data analysis indicated that the experimental group outperformed the control group in the overall required writing skills. In the light of these positive findings, the researchers recommend the use of conflict negotiation strategy for developing EFL writing skills for the sixth grade primary school pupils.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية