فاعلية وحدة مقترحة فى ضوء التعلم المستند إلى المخ لتنمية مهارات التفکير التحليلي لدى تلاميذ مرحلة التعليم الأساسى The effectiveness of a proposed unit in the light of brain-based learning to develop analytical thinking skills for students of basic education

نوع المستند : المقالة الأصلية

المستخلص

يتألف التفکير من مهارات متعددة ومختلفة، لذا من المهم إکساب التلاميذ تلک المهارات والعمل على إجادتها، لتعامل بها مع المواقف الرياضية المختلفة وفي حياتهم اليومية بغرض أن يصبح تفکيرهم ذا فاعلية، فالتلميذ يختبر التعليم کعملية للتعلم والاختبار لمهارات المحتوى عن طريق الحفظ عن ظهر قلب، بدلاً من التحليل أو التوليف، لذلک يحتاج المعلمون إلى الترکيز بشکل أکبر على إشراک التلاميذ في تصنيف المحتوى بطريقة تستخدم مهارات التفکير العليا وتبنيها، من منظور قائم على المخ، حيث تکون الطريقة الفعالة لتعليم مهارات التفکير، هي دمج مشکلات العالم الحقيقي والواقعى في مواقف التعلم فرصة مناسبة لتعليم التفکير للتلاميذ، والکشف عن عمليات التفکير الخاصة بنا، من خلال المهام الجيدة للمخ التى تتضمن التحدي والتفکير المکثف والمهام المتعددة، لزيادة قوة الروابط العصبية فى المخ، والتوقعات بشأن التعلم.
Thinking consists of multiple and different skills, so it is important to provide students with those skills and they need to work to master them, in order to deal with them in different mathematical situations and in their daily lives in order to make their thinking effective, the student experiences education as a process of learning and testing the skills of the content by memorizing by heart, instead of From analysis or synthesis, teachers need to focus more on engaging the students in classifying content in a way that uses and adopts higher thinking skills, from a brain-based perspective, where the effective way to teach thinking skills is to integrate realistic and real world problems into learning situations as an appropriate opportunity to teach thinking to students, and to reveal our thinking processes, through good brain tasks that include challenging, intensive thinking and multiple tasks, to increase the strength of nerve connections
in the brain and expectation about learning.       

الكلمات الرئيسية