أنماط التواصل الأسري الأکثر شيوعًا کما يدرکها عينة من الأبناء المراهقين The Most Prevalent Family Communication Patterns as Perceived by a Sample of Adolescent Offspring

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثه في مرحله الماجيستير تخصص صحة نفسية

2 أستاذ الصحة النفسية المساعد کلية التربية – جامعة حلوان

3 مدرس الصحة النفسية کلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

هدف البحث الحالي التعرف على أنماط التواصل الأسري الأکثر شيوعًا کما يدرکها عينة من الأبناء المراهقين بالمرحلة الإعدادية، والتعرف على الفروق وفقًا لمتغيرات (النوع - مستوى تعليم الأم والأب - وحجم الأسرة)، وتکونت العينة من (200) طالبًا وطالبة بواقع (100) ذکور، (100) إناث، تم اختيارهم بطريقة عشوائية من مدرسة عمر بن الخطاب الإعدادية، ومدرسة زهراء حلوان الإعدادية بنين، وقامت الباحثة بإعداد مقياس أنماط التواصل الأسري، وتم استخدام المنهج الوصفي المقارن، وأسفرت النتائج عن أن أکثر الأنماط الشائعة في الأسرة هي: (اللوَّام، العقلاني، المسترضي، المشتت، والمنسجم)، کما أوضحت النتائج عن وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات الذکور والإناث في النمط اللوَّام والمشتت لصالح الإناث والمسترضي لصالح الذکور، وعدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات الذکور والإناث في العقلاني والمنسجم وأنماط التواصل ککل، ووجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات الأمهات في النمط اللوَّام لصالح ذات المستوى التعليمي المنخفض، والمسترضي والعقلاني والمنسجم لصالح المستوى التعليمي العالي، وعدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات الأمهات في النمط المشتت وأنماط التواصل ککل، بينما أوضحت النتائج کذلک وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات الآباء في النمط اللوَّام والمشتت لصالح المستوى التعليمي المنخفض، والمسترضي والمنسجم لصالح المستوى التعليمي العالي، وعدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات الآباء في النمط العقلاني وأنماط التواصل ککل، کما أسفرت النتائج عن وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات الأسر الکبيرة والصغيرة في النمط اللوَّام لصالح الأسر الکبيرة والمسترضي لصالح الأسر الصغيرة، وعدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات الأسر الکبيرة والصغيرة في النمط المشتت والعقلاني والمنسجم وأنماط التواصل ککل. وتم مناقشة النتائج التي انتهى إليها البحث الحالي والانتهاء بمجموعة من التوصيات والبحوث المستقبلية.
This research aimed at identifying the most common communication pattern as perceived by a sample of adolescent offspring. It also investigated differences in this regard according to gender (males - females), fathers' and mothers' educational levels (high - low) and family size (big - small). The sample consisted of (200) male (100) and female (100) pupils. They were randomly recruited from Omar Ibnul-Khattab prep school and Zahraa Helwan prep school for boys. The researcher prepared the family communication patterns scale. The descriptive comparative research design was utilized. Results indicated that the most perceived common communication patterns by adolescent offspring were the conciliating, rationalistic, harmonizing, reproaching, and blaming, respectively.  Additionally, there were statistically significant differences between the mean scores obtained by male and female adolescents in both reproaching and dispersing patterns in favor of the females. Differences in the conciliating pattern were in favor of the males. There were no statistically significant differences between the mean scores obtained by male and female adolescents in the rationalistic, harmonizing and total communication patterns. There were statistically significant differences between the mean scores obtained by mothers with high or low levels of education in the reproaching pattern in favor those mothers with low educational level. Differences in the conciliating, rationalistic and harmonizing patterns were in favor of mothers with high educational level. There were no statistically significant differences between the mean scores obtained by mothers with high or low levels of education in the both dispersing and total communication patterns. There were statistically significant differences between the mean scores obtained by fathers with high or low levels of education in the reproaching and dispersing patterns in favor fathers with low educational level. Differences in the conciliating and harmonizing patterns were in favor of fathers with high educational level. There were no statistically significant differences between the mean scores obtained by fathers with high or low levels of education in the both rationalistic and total communication patterns. Regarding family size, there were statistically significant differences between the mean scores obtained by big or small size families in the reproaching pattern in favor of big size families. Differences in the conciliating pattern were in favor of small size families. No statistically significant differences in the dispersing, rationalistic, harmonizing and total communication patterns were obtained. These results were discussed and some recommendations and suggestions for future research studies were provided.  

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية