الکفاءة السيکومترية لمقياس التحکم الوظيفي المانع للطلاب بالمراحل التعليمية المختلفة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 معيدة بقسم علم النفس التربوي

2 أستاذ علم النفس التربوي کلية التربية جامعة حلوان

المستخلص

 تهدف الدراسة الحالية إلى معرفة الکفاءة السيکومترية لمقياس التحکم الوظيفي المانع، وذلک من خلال تطبيق المقياس المکون من 8 أنشطة کل نشاط منهم يقيس بُعد من أبعاد التحکم الوظيفي المانع عدا النشاط السادس يقيس بُعدين من أبعاد التحکم الوظيفي المانع، ويتکون أيضًا المقياس من بطاقة ملاحظة يتم تفريغ أداء المفحوصين على أنشطة المقياس من خلالها عن طريق تصوير جلسات تطبيق المقياس عن طريق الفيديو، حيث تم تطبيق هذا المقياس على مفحوصين من المراحل التعليمية المختلفة (الابتدائية- الاعدادية- الثانوية- الجامعة)، وتکونت عينة الدراسة من (30) طالب وطالبة من جميع المراحل التعليمية، ثم تم حساب الخصائص السيکومترية للمقياس، وأسفرت النتائج عن طريق حساب قيمة ت لدلالة الفروق بين المتوسطات الدرجات الأعلى والأدنى على المقياس أن قيمة ت دالة عند مستوى دلالة 0.01، مما يشير إلى قدرة المقياس على التمييز بين مستويات درجات الأعلى والأدنى في التحکم الوظيفي المانع، وعن طريق حساب قيم معامل ثبات ألفا والتجزئة النصفية للمقياس أسفرت النتائج عن  أن جميع معاملات ثبات الاختبار مرتفعة، حيث بلغت قيمة معامل ثبات ألفا للمقياس (479,) , بينما بلغت قيمة معامل التجزئة النصفية (,940) وهي قيم مرتفعة , مما يشير إلى کفاءة المقياس وتحقق الفرض الثاني من البحث، وعن طريق حساب قيم معاملات الارتباط بين البُعد والدرجة الکلية للمقياس، أسفرت النتائج أن جميع معاملات الارتباط دالة، وقد بلغت أعلى قيمة ارتباط ما بين البعد الخمس والدرجة الکلية للمقياس واتي بلغت (902,) بينما أدني قيمة بلغت (723,) لمعامل ارتباط البعد الثالث , وجميعها معاملات ارتباط موجبة دالة عند مستوى (01,) مما يشير إلى اتساق أبعاد المقياس مع الدرجة الکلية للمقياس، وفي ضوء ذلک تمت مناقشة النتائج ووضع مقترحات وتوصيات.
 The present study aims to know the psychometric competence of the inhibitory functional control scale, by applying the scale consisting of 8 activities, each of them measures one dimension of inhibitor functional control except for the sixth activity that measures two dimensions of inhibitory functional control, The scale also consists of a note card in which the performance of the subjects is emptied on the scale activities through which the measurement sessions are filmed via video, as this scale was applied to the examiners from the different educational stages (primary - preparatory - secondary - university), and the study sample consisted of (30) male and female students of all educational levels, Then, the psychometric properties of the scale were calculated, and the results were obtained by calculating the value of the significance of the differences between the averages of the highest and lowest scores on the scale that the value of t is a function at the level of significance of 0.01, which indicates the ability of the scale to distinguish between levels of higher and lower degrees in inhibitory functional control, By calculating the values ​​of the stability factor of alpha and the half segmentation of the scale, the results resulted in that all test reliability coefficients were high, as the value of the alpha stability factor of the scale reached (794), while the value of the half segmentation coefficient was (940), which are high values ​​indicating the efficiency of the scale. The second hypothesis from the research, By calculating the values ​​of the correlation coefficients between the dimension and the total degree of the scale, the results yielded that all correlation coefficients are a function, and the highest value of correlation between the five dimension and the total score of the scale reached (902), while the lowest value was (723) for the third dimension correlation coefficient, All of them are positive correlation coefficients at the level of (01), which indicates the consistency of the scale’s dimensions with the overall score of the scale. In light of this, the results were discussed and suggestions and recommendations were made.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية