فاعلية نظرية التلمذة المعرفية فى تنمية مهارات حل المشکلات لدى تلاميذ المرحلة الاعدادية فى مادة العلوم The Effectiveness of Cognitive apprenticeship Theory to develop Problem- Solving Skills in the preparatory stage In the science.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة بقسم المناهج وطرق التدريس کلية التربية – جامعة حلوان

2 أستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم کلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

يهدف البحث الحال الى تحديد فاعلية نظرية التلمذة المعرفية في تنمية مهارات حل المشکلات لدى تلاميذ المرحلة الاعدادية في مادة العلوم، تکونت عينة البحث من عينة عشوائية 35 تلميذة من الصف الأول الاعدادي بمدرسة طلائع جابر الأنصاري الخاصة، التابعة لإدارة الزيتون، ثم تطبيق مقياس مهارات حل المشکلات (اعداد: الباحثة).
وأشارت النتائج الى ان التدريس وفق نظرية التلمذة المعرفية يؤدي الى زيادة دافعية التلاميذ للتعلم، ويجعل التلميذ محور العملية التعليمية، ويتيح للتلاميذ الفرصة للنقاش حول الحلول الممکنة والقدرة على تنمية مهارات تفکيرهم العليا، ويجعلهم أکثر قدرة على توليد الأفکار والبدائل وصولا الى قرارات سليمة.
وفي ضوء النتائج يوصى بتطوير مناهج العلوم في ضوء نظرية التلمذة المعرفية، وضرورة الاهتمام بتنمية مهارات حل المشکلات، والتنوع في اساليب التدريس التي تنمي مهارات التفکير، وضرورة تدريب المعلمين والمعلمات على التدريس وفق هذه النظرية لأنها تشکل دورا فعالا في تنمية مهارات التفکير.
The current research aims to determine the effectiveness of epistemic discipleship theory in developing problem-solving skills for middle school students in science, the research sample consisted of a random sample of 35 students from the first intermediate class at Tala'i Jaber Al-Ansari Private School, affiliated with the Department of Olives, then applying the scale of problem-solving skills (Prepared by: the researcher(
The results indicated that teaching according to the discipleship theory of knowledge leads to an increase in students' motivation to learn, makes the student the focus of the educational process, and gives students the opportunity to discuss about possible solutions and the ability to develop their higher thinking skills, and makes them more able to generate ideas and alternatives to reach sound decisions.
In light of the results, it is recommended to develop science curricula in the light of cognitive discipline theory, and the need to pay attention to developing problem-solving skills, diversity in teaching methods that develop thinking skills, and the need to train teachers and teachers to teach according to this theory because it constitutes an effective role in developing thinking skills.

الموضوعات الرئيسية