الوعى المهنى لدى عينة من معلمات رياض الأطفال فى ضوء بعض المتغيرات الديمجرافية The professional awareness of a sample of kindergarten teachers in light of some demographic changes

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة بقسم الصحة النفسية کلية التربية جامعة حلوان

2 أستاذ الصحة النفسية المساعد کلية التربية جامعة حلوان

3 أستاذ الصحة النفسية کلية التربية جامعة حلوان

المستخلص

هدفت الباحثة إلى الکشف عن الفروق ذات الدلالة الإحصائية بين متوسطات درجات معلمات رياض الأطفال على مقياس الوعى المهنى( على مستوى الأبعاد والدرجة الکلية ) التى تعزى إلى نوع الروضة ( حکومية / خاصة / أهلية )، والتى تعزى إلى الفئة العمرية ( من 20 سنة إلى 29 / من 30 سنة إلى 39 سنة / من 40 سنة إلى 49 سنة  ) ، وأيضا التى تعزى إلى التخصص الاکاديمى ( رياض أطفال / تربوى / غير تربوى ) ، ولتحقيق أهداف البحث طبقت الباحثة مقياس الوعى المهنى لمعلمات رياض الاطفال (إعداد الباحثة ) على عينة تکونت من (219) معلمة من معلمات رياض الأطفال ، وأستخدمت الباحثة من الأساليب الأحصائية إختبار T-Test، معامل الإرتباط لبيرسون ،معامل ثبات التجزئة النصفية لجوتمان وسبيرمان براون ، معامل الثبات ألفا کرونباخ ، تحليل التباين الأحادى وتوصلت الدراسة إلى عدد من  النتائج منها :1) وجود فروق دالة إحصائيا" فى مستوى الوعى المهنى على مستوى المقياس ککل وعلى مستوى الأبعاد بين مجموعتى(معلمات الروضات الخاصة ،معلمات الروضات الأهلية) لصالح معلمات الروضات الخاصة ، و بين مجموعتى (المعلمات تخصص رياض الاطفال ، المعلمات تخصص غير تربوى) لصالح المعلمات تخصص رياض الأطفال ، وبين مجموعتى (المعلمات تخصص تربوى، والمعلمات تخصص غير تربوى) لصالح المعلمات تخصص تربوى.2)عدم وجود عدم وجود فروق دالة إحصائيا على مستوى المقياس ککل وعلى مستوى الأبعاد بين مجموعتى (معلمات الروضات الحکومية، الخاصة )، بين مجموعتى (المعلمات تخصص رياض أطفال ، والمعلمات تخصص غير تربوى ) .
The researcher aimed to uncover statistically significant differences between the averages of scores of kindergarten teachers on the scale of professional awareness (at the level of dimensions and the overall score) attributable to the kindergarten type (governmental / private / eligibility), and which is attributed to the age group (from 20 years to 29 years / From 30 years to 39 years / from 40 years to 49 years), and also those attributed to the academic specialization (kindergarten / educational / non-educational), and to achieve the research objectives, the researcher applied the professional awareness measure of kindergarten teachers (researcher preparation) on a sample that was formed Of (219) teachers from kindergarten, the researcher used the statistical methods T-Test, Pearson's correlation coefficient, Gutman and Spearman Brown's half-partition stability coefficient, Cronbach's alpha stability coefficient, and the single variance analysis and the study reached a number of results, including: 1) There are statistically significant differences in the level of professional awareness at the level of the scale as a whole and on the level of dimensions between the two groups (private kindergarten teachers, eligibility kindergarten teachers) in favor of private kindergarten teachers, and between two groups (teachers specializing in kindergartens, teachers specializing in non-education) in favor of teachers specializing in kindergarten, and between two groups (teachers are educational specialties, and teachers are non-educational specialization) in favor of teachers are educational specialization. 2) There are no statistically significant differences at the level of the scale as a whole and at the level of dimensions between the two groups (governmental kindergarten teachers , private kindergarten teachers),and between the two groups (The teachers specialize in kindergarten, and the teachers specialize in non-educational)

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية