The Effect of Interaction between Virtual Tour Presentation Type via Web and Orientation Style of Learner on Developing Self- Regulated Skills and Achievement among Primary Stage Pupils

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

Kafr Elshiekh University Faculty of Specific Education

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى تقصى أثر التفاعل بين بين نمط تقديم الجولة الافتراضية عبر الويب وأسلوب توجيه المتعلم في تنمية مهارات التنظيم الذاتي للتعلم والتحصيل الدراسي لدى تلاميذ الصف الرابع الابتدائي. تم استخدام التصميم شبه التجريبي (2×2)؛ حيث تضمن التصميم التجريبي متغيرين مستقلين الأول؛ نمط تقديم الجولة الافتراضية الممارسة وله نوعان (حرة مقابل موجهه)، والثاني أسلوب توجيه المتعلم، وله نوعان (نص وصورة مقابل فيديو)، وجاء المتغير التابع ليتضمن مهارات التنظيم الذاتي والتحصيل المعرفي. تمثلت أدوات القياس للبحث فى مقياس التنظيم الذاتي واختبار تحصيلي. تکونت عينة البحث من (100) تلميذ وتلميذة من تلاميذ من الصف الرابع الابتدائي بإدارة شرق کفر الشيخ التعليمية تم توزيعهم على أربع مجموعات. وتم استخدام تحليل التباين ثنائي الاتجاه 2-Way ANOVA، ثم استخدام طريقة توکى Tukey’s Method (فى حالة المجموعات المتساوية العدد) للمقارنات البعدية في حالة وجود فروق دالة إحصائيًا بين المجموعات. أوضحت النتائج أن الجولات الافتراضية الحرة کانت أفضل من الجولات الافتراضية الموجهة، وأن أسلوب التوجيه بالفيديو کان أفضل من التوجيه بالنص والصورة في تنمية مهارات التنظيم الذاتي والتحصيل لدى تلاميذ الصف الرابع في تعلم وحدة الجهاز الهضمي في مادة العلوم.  کما توجد فروق دالة إحصائيًا عند مستوى 0.05 بين متوسطات درجات تلاميذ المجموعات التجريبية في تنمية مهارات التنظيم الذاتي والتحصيل ترجع إلى التفاعل الثنائي بين بين نوع الجولة الافتراضية (مستقلة مقابل موجهة) وأسلوب توجيه المتعلم (نص وصورة مقابل فيديو) عبر الويب لتلاميذ الصف الرابع الابتدائي في وحدة الجهاز الهضمي في مقرر العلوم.
This research investigated the effect of interaction between virtual tour presentation type and orientation style of learner via Web on developing self- regulated skills and achievement among primary school fourth graders pupils. A quasi-experimental 2x2 factorial design was employed. Independent variables were two types of virtual tour (independent virtual tour vs. guided virtual tour) and two orientation styles of learner with content (text-picture vs. video), the dependent variables were developing self- regulated skills and achievement. The Research included four experimental treatments via web: (independent virtual tour + text-picture orientation), (independent virtual tour + video orientation), (guided virtual tour + text-picture orientation), and (guided virtual tour + video orientation). The measure tools included scale card of self-regulation strategies of learning, and e- achievement test. The participants were 100 Pupils (males &females) selected from fourth grade, who were randomly assigned to 4 groups. Two Way Analysis of Variance (2-Way ANOVA), and Tukey’s Methods post hoc comparison were employed to analyze data. The results indicated that independent virtual tours were better than guided virtual tours, video orientation style were better than text-picture orientation on developing self- regulated skills and achievement among fourth graders in learning the Digestive System Unit in their science course .There were no significant differences at the 0.05 level between the mean scores of the four experimental groups' pupils in self-regulated skills and achievement which lies in  the two ways interaction between the virtual tour type (independent vs. guided), and the learner orientation style (text-picture vs. video) via the web for  primary school fourth grade pupils in the digestive system unit in the science course.

الكلمات الرئيسية