العبء المعرفي وعلاقته بالتحکم الذاتي واتجاهات طلاب کلية التربية نحو مهنة التدريس Cognitive Load and its Relationship with self – Control and Directions of Faculty of Education Students Towards Teaching Profession

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم علم النفس التربوى کلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

هدف البحث الحالى إلى الکشف عن العلاقة الارتباطية بين العبء المعرفى وکل من التحکم الذاتى واتجاهات طلاب کلية التربية نحو مهنة التدريس، وتکونت عينة الدراسة من (95) طالباً وطالبة من طلاب الفرقة الثانية بکلية التربية جامعة حلوان مقسمين إلى (39) ذکوراً، و(56) إناثاً، وتم استخدام مقياس العبء المعرفى، ومقياس التحکم الذاتى ، ومقياس اتجاهات الطلاب نحو مهنة التدريس، وتوصلت نتائج الدراسة إلى وجود علاقة ارتباطية دالة سلبية بين العبء المعرفى والتحکم الذاتى، کما وجدت علاقة ارتباطية دالة إحصائياً سالبة بين العبء المعرفى واتجاهات الطلاب نحو مهنة التدريس، کما وجدت علاقة ارتباطية دالة إحصائياً موجبة بين التحکم الذاتى واتجاهات الطلاب نحو مهنة التدريس، کما وجدت فروق دالة إحصائياً بين الذکور والإناث فى العبء المعرفى لصالح الذکور، ووجدت فروق دالة إحصائياً فى التحکم الذاتى والاتجاهات نحو مهنة التدريس لصالح الإناث.
The aim of the current research is to reveal the correlation between the cognitive load  and both self-control and the attitudes of students of the College of education towards the teaching profession. The study sample consisted of (95) male and female students from the second year students at the faculty of education, helwan university divided into (39) males and (56) Female, and the cognitive load scale, the self-control scale, and the scale of students ’attitudes towards the teaching profession were used, and the results of the study found a negative statistically significant relationship between cognitive load and self-control, and a statistically significant correlation was found between cognitive connitive and students’ attitudes towards the teaching profession Also, a statistically significant correlation was found between self-control and students' attitudes towards the teaching profession, as well as statistically significant differences between male and female in the cognitive load in favor of males, and found statistically significant differences in self-control and attitudes towards the teaching profession in favor of females.

الكلمات الرئيسية