أنشطة فنية (تشکيلية ـ موسيقية) مقترحة لحل مشکلة الکذب لدى طفل الروضة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة کلية التربية جامعة حلوان

2 أستاذ المناهج وطرق التدريس ووکيل الکلية للدراسات العليا السابق کلية التربية ـ جامعة حلوان

3 أستاذ المناهج وطرق التدريس رياض الأطفال ـ کلية التربية ـ جامعة حلوان

المستخلص

هدف البحث إلى تصميم  بعض أنشطة فنية (التشکيلية ـ الموسيقية) مقترحة لحل بعض المشکلات السلوکية ومنها مشکلة الکذب لدى طفل الروضة ، وکيفية التعبير عن مشاعره من خلال الأنشطة الفنية (التشکيلية ـ الموسيقية)، التى تکون وسيلة فعالة فى علاج مشکلة الکذب، وتعرض الباحثه أنواع الکذب الممکن  حلها عن طريق الأنشطة الفنية (التشکيلية ـ الموسيقية)، وينقسم البحث إلى جزئين
الجزء النظرى؛ويشمل الدراسات السابقة،ولمحة عن الأنشطة الفنية (التشکيلية ـ الموسيقية)
الجزء  الوصفى ؛ ويشمل تصميم أنشطة مقترحة إحتوت على اربع أنشطة فنية  (تشکيلية ـ موسيقية ) لحل مشکلة الکذب، وقد إستخدمت الباحثة إستيراتيجية أرکان مراکز التعلم فى تنفيذ الأنشطة الفنية من خلال مرکز الفنون، ومرکز الموسيقى فقد أسهم فى عرض الأنشطة الفنية (التشکيلية ـ الموسيقية) وکيفية تقديمها لحل مشکلة الکذب لطفل الروضة.
             The study aimed to investigate the use/ the effect of plastic and musical activities(plastic-musical) proposed to solve some behavioral problems, including the problem of lying in a kindergarten child, and how to express his feelings through technical (plastic-musical) activities, which are an effective way to solve the problem of lying, and show The research, the types of lying, and conducted a survey of the arbitrators' opinion on the types of lies that can be solved through artistic activities (plastic-musical), and the research is divided into two parts
Theoretical part; includes previous studies, and an overview of artistic activities (plastic-musical)
The application part; It includes designing proposed activities that included four artistic activities and four musical activities for four types of lying types. The researcher used a strategy of learning centers staff to implement artistic activities through the Arts Center, and the Music Center has contributed to the presentation of artistic activities and how to present them to solve the problem of lying to a kindergarten child.

الكلمات الرئيسية