فاعلية برنامج مقترح قائم على مدخل STEM التکاملي في تنمية التفکير الريادي والثقافة العلمية للطالب المعلم شعبة رياضيات أساسي بکلية التربية The Effectiveness of a Suggested Programme based on the Integrated STEM Approach in Developing Entrepreneurial Thinking and Scientific Culture for the Student Teacher, Basic Mathematics Division, Faculty of Education

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

مدرس المناهج وطرق تدريس مادة الرياضيات کلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

استهدف هذا البحث معرفة فاعلية برنامج قائم على مدخل  STEMالتکاملي لتنمية التفکير الريادي والثقافة العلمية لدى الطلاب المعلمين بشعبة رياضيات أساسي، ولتحقيق الهدف من البحث قامتا الباحثتان بإعداد برنامج مقترح قائم على مدخل STEM التکاملي، وقائمة بمهارات التفکير الريادي اللازمة والمناسبة لطلاب شعبة رياضيات أساسي، وقائمة بأبعاد الثقافة العلمية اللازمة والمناسبة لطلاب شعبة رياضيات أساسي، وقد تم اختيار عينة البحث والتي تمثلت في (40) طالبًا وطالبةً من طلاب الفرقة الرابعة بشعبة رياضيات أساسي بکلية التربية- جامعة حلوان، واستخدمت الباحثتان التصميم التجريبي ذا المجموعة الواحدة، وقد تضمنت أدوات البحث مقياسًا للتفکير الريادي، واختبارًا للثقافة العلمية وتم تطبيقهما على طلاب المجموعة التجريبية قبل تجربة البحث وبعدها، وأسفرت نتائج البحث عن فاعلية البرنامج القائم على مدخل STEM التکاملي في تنمية أبعاد التفکير الريادي والثقافة العلمية لدى الطلاب المعلمين بشعبة رياضيات أساسي، وقدم البحث عددًا من التوصيات والبحوث المقترحة. 
This research aimed to know the effectiveness of a programme based on the integrated STEM approach on developing the entrepreneurial thinking and scientific culture of student teachers in a basic mathematics division. To achieve the goal of the research, the two researchers prepared a proposed programme based on the integrated STEM approach and a list of the necessary entrepreneurial thinking skills appropriate for students of the basic mathematics department in addition to a list of the necessary and appropriate scientific culture dimensions for students of the basic mathematics division. The research sample was chosen, which consisted of (40) male and female students from the fourth year students in the basic mathematics division at the Faculty of Education - Helwan University. The two researchers used the one-group experimental design. The research tools included a scale of entrepreneurial thinking and a test for scientific culture were applied to the experimental group students before and after the research experiment. The results of the research resulted in the effectiveness of the programme based on the integrated STEM approach in developing the dimensions of entrepreneurial thinking and scientific culture among student-teachers in a basic mathematics division. The research presented a number of recommendations and proposed research

الكلمات الرئيسية