التدفق النفسي وعلاقتة بالذات الإيجابية لدى عينة من طلاب الجامعة المشارکين وغير المشارکين في الأنشطة الطلابية Psychological Flow and its Relationship to Positive Self among University Students Participating and not participating in Student Activities.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم علم النفس بکلية التربية – جامعة 6 أکتوبر

المستخلص

هدف هذا البحث إلى التعرف على طبيعة العلاقة بين التدفق النفسي والذات الإيجابية لدى عينة من طلاب الجامعة المشارکين وغير المشارکين في الأنشطة الطلابية. کما هدف إلى التعرف على الفروق في التدفق النفسي بين الطلاب المشارکين وغير المشارکين في الأنشطة الطلابية. والتعرف على الفروق في الذات الإيجابية بين الطلاب المشارکين وغير المشارکين في الأنشطة الطلابية. وقد قامت الباحثة بإعداد أدوات البحث التي تکونت من: استمارة بيانات الطلاب - مقياس التدفق النفسي  - ومقياس الذات الإيجابية. وتکونت عينة الدراسة من 300 طالبًا وطالبة (150 من المشارکين بالأنشطة - 150 من غير المشارکين بالأنشطة). أسفرت نتائج الدراسة: عن وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين التدفق النفسي والذات الإيجابية لدى أفراد عينة الدراسة. کما کشفت عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الطلاب المشارکين وغير المشارکين في الأنشطة الطلابية في التدفق النفسي لصالح الطلاب المشارکين في الأنشطة الطلابية. ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الطلاب المشارکين وغير المشارکين في الأنشطة الطلابية في الذات الإيجابية لصالح الطلاب المشارکين في الأنشطة الطلابية.
The Present Study aimed to examine the relationship between Psychological flow and Positive selfamong University Students participating and not participating in Student Activities. The sample consisted of (300) University Students, (150) participating in Student Activities, (150) not participating in Student Activities. Applied on them the study tools: Psychological flow scale, prepared by researcher, Positive self-scale, prepared by researcher. The Study found the following results: the presence of a positive relationship between Psychological flow and Positive self, the presence of statistically significant difference between scores of University student’s difference on Psychological flow of Students participating and not participating in Student Activities and for the sake of Participants Students. Also, the presence of statistically significant difference between scores of University student’s difference on Positive selfof Students participating and not participating in Student Activities and for the sake of Participants Students.

الكلمات الرئيسية