فاعلية برنامج تدريبى قائم على بعض المهارات الحرکية لخفض الاندفاعية لدى عينة من الاطفال المعاقين عقلياُ القابلين للتعلم The effectiveness of a training program based on some motor skills to reduce impulsive in mentally handicapped children who are learning

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 معيدة بکلية التربية – جامعة 6أکتوبر

2 أستاذ الصحة النفسية المساعد کلية التربية – جامعة حلوان

3 استاذ علم النفس المساعد کلية التربية – جامعة 6 اکتوبر

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من فاعلية برنامج تدريبى قائم على بعض المهارات الحرکية فى خفض الاندفاعية لدى عينة من الاطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم ,واستلزم ذلک إعداد برنامج تدريبى قائم على بعض المهارات الحرکية , قامت إعداده الباحثة وتم تحکيمه وتم الإستعانة بمقياس الاندفاعية لسهير کامل وبطرس حافظ ضمن مقياس ((ADHD واتبعت المنهج شبه التجريبى واتبعت التصميم التجريبى ذو المجموعتين احداهما تجريبية والاخرى ضابطة ,  وصل  عدد عينة الدراسة التجريبية (17) طفل والمجموعة الضابطة (15) طفل وقد تم تثبيت عدد من العوامل وتراوحت اعمارهم ما بين (8-12) سنة وتم تطبيق مقياس الاندفاعية قبل وبعد تطبيق البرنامج وتم القياس التتبعى , وتم القياس البعدى من تطبيق البرنامج للمجموعتين التجريبية والضابطة .
وعولجت بيانات البحث احصائياً بإستخدام اختبار مان ويتنى للکشف عن دلالة الفروق بين متوسطى رتب المجموعات .
وقد تحققت فروض البحث بشکل کلى وحيث بينت النتائج فاعلية البرنامج التدريبى فى خفض الاندفاعية لدى عينة من الاطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم واظهرت النتائج فى القياس التتبعى ان هناک أثر للبرنامج بعد شهرين من تطبيق البرنامج .
The current study aimed to verify the effectiveness of a training program  some motor skills in reducing the implusive  to a sample of mentally handicapped children who are learning and . This required the preparation of a training program based on some motor skills,  the research was prepared by the researcher and was  judgered and the defense scale for suhair kamel and pters hafiz was used with in the scale of (ADHD) followed the semi-experimental approach and followed the experimental design with the two groups , an experimental group and acontrol group . the samp;e number of experimental groupl (17) children  and the control groupl (15) children has been reached and a number of factors have been established , raning from 8 to 12 years old , the profusion scale has been applied before and after the program as implemented and the tractive measurement has been made from the program appli cation to the experimental and control groups. Research data were treated statistically using the man whitney test to reveal the significance of the differences between the mean scores of the two groups.research hypotheses have been fully realixed and the results have shown the effectiveness of the training program in reduing the implulse in a sample of mentally handicapped children who can learn and the results in the post measurement here shown that there is a program effect in two months after implementing the program ..

الكلمات الرئيسية