قياس مدي وعي بعض معلمي اللغة العربية للناطقين بغيرها (المستوى المتوسط) بمجالات الثقافة العربية الإسلامية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثه بمرحلة الماجيستير قسم المناهج وطرق التدريس کلية التربية - جامعة حلوان

2 أستاذ المناهج وطرق التدريس کلية التربية -جامعة حلوان

المستخلص

يهدف  البحث إلى معرفة  مدى وعي بعض معلمي اللغة العربية للناطقين بغيرها (المستوى المتوسط) بمجالات الثقافة العربية الإسلامية، وقد استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي؛ حيث قامت بإعداد اختبار لتعرف مدى وعي بعض معلمي اللغة العربية للناطقين بغيرها (المستوى المتوسط) بمؤشرات مجالات الثقافة العربية الإسلامية، وهو مکون من ( 27) فقرة تضمنت مؤشرات مجالات الثقافة العربية الإسلامية، وقد أجريت تجرِبة البحث في مرکز لسان العرب من  30/7/2020 حتي 3/8/2020 علي مجموعة مکونة من (15) معلمًا من معلمي اللغة العربية للناطقين بغيرها (المستوى المتوسط)، وقد توصل البحث إلي:
 تحديد مستوى وعي بعض معلمي اللغة العربية للناطقين بغيرها بمجالات الثقافة العربية الإسلامية، حيث جاءت بشکل عام بمستوى منخفض من وجهة نظر أفراد عينة الدراسة، إذ بلغ الوزن النسبي للمؤشرات ککل (0.89)، وهو مستوى منخفض، وفي ضوء هذه النتيجة أوصت الباحثة بتدريب معلمي اللغة العربية للناطقين بغيرها علي توظيف الثقافة العربية الإسلامية في العملية التعليمية؛ حيث يمکن أن تسهم في نشر الإسلام، واستيعاب اللغة العربية وفهمها.
 هذا وقد أوصى البحث بضرورة إعداد دورات لمعلمي اللغة العربية للناطقين بغيرها وللمشرفين التربويين کذلک، بحيث تهتم تلک الدورات بزيادة الوعي بتعليم الثقافة العربية الإسلامية وبناء مناهج تدمج الثقافة العربية الإسلامية بمجالاتها في المقررات التعليمية للناطقين بغيرها.
      The research aims to find out and Measuring the awareness of some Arabic language teachers to non-native speakers (Intermediate level) Fields of Arab-Islamic culture , And the researcher used the analytical and Descriptive method , Where she prepared a test to find out the awareness of some Arabic language teachers to non-native speakers (intermediate level) of the indicators of the fields of Arab-Islamic culture, and it consists of (27) paragraphs that included indicators of the fields of Arab-Islamic culture , the research experiment was conducted at the lesan el Arab Center from 7/30/2020 to 3/8/2020on a group of (15) teachers of Arabic language teachers for non-native speakers (intermediate level), and the research found;
Identify the level of awareness of some Arabic language teachers to non-native speakers in the Arab-Islamic culture fields, where it generally came with a low level from point of view of the study sample. Where the relative weight of indicators as a whole (0.89), a low level, and in the light of this outcome, the researcher recommended to training of Arabic language teachers to non-native speakers , including Recruitment of Arab culture in the educational process , Where it can contribute to the publication of Islam And absorb the Arabic language and understand it.
    The research has recommended to The need to prepare courses of the Arabic language teachers to non-native speakers and other educational supervisors , So that these courses are concerned with raising awareness of teaching Arab-Islamic culture and building curricula that integrate Arab-Islamic culture with its domains in educational curricula for speakers of other languages.

الموضوعات الرئيسية