إدارة الذات وعلاقتها بمهارات إتخاذ القرار لدى مديرى المدارس فى ضوء بعض المتغيرات (النوع ، سنوات الخبرة ، المستوى التعليمى)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة بقسم الصحة النفسية کلية التربية جامعة حلوان

2 أستاذ الصحة النفسية کلية التربية – جامعة حلوان

3 أستاذ الصحة النفسية المساعد کلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

أهداف البحث :
- التعرف على العلاقة بين إدارة الذات ومهارات إتخاذ القرار لدى مديرى المدارس.
- التعرف على الفروق بين مديرى المدارس فى إدارة الذات التى تعزى (للنوع ، سنوات الخبرة ، المستوى التعليمى).
- التعرف على الفروق بين مديرى المدارس فى مهارات إتخاذ القرار التى تعزى (للنوع ، سنوات الخبرة ، المستوى التعليمى).
المنهج المستخدم : المنهج الوصفى الإرتباطى
عينة البحث : (200) مدير ومديرة
أدوات البحث :
- مقياس إدارة الذات إعداد الدکتورة / هويدة حنفى محمود
- مقياس إتخاذ القرارات إعداد / الباحثة
التحليل الإحصائى : تم باستخدام برنامج الحزم الإحصائية للعلوم النفسية والتربوية ، لإستخراج النتائج وإثبات فروض البحث (spss).
 
 
نتائج البحث :
- توجد علاقة عکسية دالة إحصائياً بين الدرجة الکلية لإدارة الذات والدرجة الکلية لمهارات اتخاذ القرار.
- وجود فروق دالة إحصائياًبين متوسطي درجات مديري المدارس في إدارة الذاتفى إتجاه (الذکور) .
- وجود فروق دالة إحصائياًبين متوسطي درجات مديري المدارس في متغير إدارة الذات تعزى لعدد سنوات الخبرة (مرتفعة- منخفضة) فى إتجاه مرتفعي الخبرة.
-عدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي درجات مديري المدارس في إدارة الذات تعزى للمستوى التعليمي (مؤهل عالي- مؤهل متوسط) .
- وجود فروق دالة إحصائياًبين متوسطي درجات مديري المدارس في الدرجة الکلية لإتخاذ القرار فى(المهارات الشخصية - المهارات الإجتماعية) فى إتجاه (الذکور).
-عدم وجود فروق دالة إحصائياًبين متوسطي درجات مديري المدارس في (المهارات الإدارية–حل المشکلات) تعزى للنوع (ذکور-اناث).
- وجود فروق دالة إحصائياًبين متوسطي درجات مديري المدارس في الدرجة الکلية لمهارات اتخاذ القرار و(المهارات الشخصية) فى إتجاه مرتفعى الخبرة .
-عدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي درجات مديري المدارس في (المهارات الإدارية - المهارات الإجتماعية- حل المشکلات) تعزى لعدد سنوات الخبرة (مرتفعة- منخفضة).
- عدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي درجات مديري المدارس في مهارات اتخاذ القرارتعزى للمستوى التعليمى (مؤهل عالى – مؤهل متوسط) .
Research aims :
- To reveal the relationship between self-management and decision-making among school principals.
- Disclose the differences between the principals of schools in self-management that are attributed (for gender, years of experience, educational level).
- Detecting the differences between school principals in the decision-making skills that are attributed to (gender, years of experience, educational level).
-Design a tool to measure decision-making skills for school principals.
The curriculum used: the descriptive approach
Research sample: (200) male and female managers
Research tools :
-Self Management Scale prepared by Dr. / Huwaida Hanafi Mahmoud
- Decision making scale prepared / researcher
Statistical analysis: Using the statistical packages program for psychological and educational sciences, to extract the results and prove the research hypotheses (spss).
Research results :




 




-There is a statistically significant inverse relationship between the overall score for self-management and the overall score for decision-making skills.
- There are statistically significant differences between the average scores of school principals in self-management towards (males).
- There are statistically significant differences between the average scores of school principals in the self-management variable due to the number of years of experience (high - low) towards those with high experience.
-There were no statistically significant differences between the average scores of school principals in the knowledge management of the educational level (high qualification - intermediate qualification).
- There are statistically significant differences between the average scores of school principals in the total degree for decision-making in (personal skills - social skills) towards (males).
- There were no statistically significant differences between the average scores of school principals in (administrative skills - problem solving) due to gender (male - female).
- There are statistically significant differences between the average scores of school principals.
-There are no statistically significant differences between the average scores of school principals in (administrative skills - social skills - problem solving) due to the number of years of experience (high - low).
- There were no statistically significant differences between the average scores of school principals in decision-making skills due to the educational level (high qualification - intermediate qualification).

الموضوعات الرئيسية