اتجاهات طلبة جامعة السلطان قابوس نحو التعلم عن بُعد في ظل مواجهة جائحة فيروس کورونا المستجد "کوفيد 19" Attitudes of Sultan Qaboos University Students Towards Distance Learning in the light of facing the emerging pandemic of the Corona virus "Covid 19"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذة مشارکة بقسم المناهج والتدريس کلية التربية/ جامعة السلطان قابوس

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى قياس اتجاهات طلبة جامعة السلطان قابوس نحو التعلم عن بُعد في ظل مواجهة جائحة فيروس کورونا المستجد (کوفيد19)؛ حيث تمثلت عينة الدراسة في 310 من طلبة الجامعة تم اختيارهم عشوائيا من مختلف الکليات والمحافظات، وذلک بنشر مقياس اتجاهات إلکتروني عبر البريد الإلکتروني الجامعي لطلبة الجامعة عموما، بعد أن تم حساب صدق المقياس بتحکيمه من قبل بعض أساتذة الجامعة، وحساب معامل ثبات ألفا کرونباخ له الذي بلغ 0.81.
وقد أشارت نتائج الدراسة إلى تصدر الاتجاهات السلبية قائمة أعلى المتوسطات؛ حيث جاءت الفقرات التالية في المراتب الأولى: تسبب التعلم عن بعد في ضغط نفسي وذهني على الطلبة، وحرمانه لهم متعة التوصل المباشر مع أساتذتهم وزملائهم، والتحديات التقنية والفنية التي واجهوها خلال هذه التجربة، بالإضافة إلى وجهة نظرهم في أدوات التقييم عن بعد التي يرونها غير محققة للعدالة بينهم. إلا أنه في المقابل؛ کان للتعلم عن بُعد دور في تطوير بعض الجوانب لديهم، مثل: المهارات التکنولوجية، والاعتماد على النفس، مهارات التقصي والبحث عن المعلومة.
کما أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الذکور والإناث في فقرات المقياس جميعها، بالإضافة إلى ظهور فروق دالة إحصائيا بين استجابات عينة الدراسة وفقا لمتغير المحافظة في ثلاث فقرات للمقياس، وهي: التحديات الفنية والتقنية التي واجهها الطلبة أثناء تطبيق التعلم عن بُعد، وجاءت لصالح محافظة ظفار، والتأثير الإيجابي للتعلم عن بُعد في إدارة وقت الطالب بشکل أفضل من السابق، وجاءت أيضا لصالح ظفار، وتفضيل الطالب لاستمرار استخدام التعلم عن بُعد مستقبلاً، وجاءت لصالح محافظة البريمي. وأشار السؤالان المفتوحان للمقياس إلى جملة من التحديات التي واجهها الطلبة في التعلم عن بُعد وأهم مقترحات علاجها. وقد صنفت التحديات والمقترحات إلى: الجانب المعرفي، الجانب التدريسي، الجانب الفني والتقني، والجانب الشخصي للطالب.
وأوصت الدراسة بعدد من التوصيات، من بينها: تهيئة البيئة التقنية اللازمة لدعم التعلم عن بُعد، سواء من حيث تکلفة خدمات الاتصالات، أو قوة الشبکة المتاحة، وتوفير منصات تعلم عن بُعد مجانية للطلبة، وتدريب أعضاء هيئة التدريس على المهارات التکنولوجية اللازمة لتوظيف التعلم عن بُعد، واعتماد مبدأ الکيف على الکم في تحديد المتطلبات الدراسية للطلبة.
The current study aimed to measure the attitudes of Sultan Qaboos University students towards distance learning in the light of facing the emerging Corona Virus pandemic (Covid 19). The study sample consisted of 310 male and female students from the university students who randomly chosen from various colleges and governorates, by publishing an electronic trend scale via the university email for university students in general. The scale validity then calculated by its arbitration by some university professors, and the calculation of the alpha kronbach stability factor that reached 0.81.
The results of the study indicated that negative trends top the list of the highest averages. Where the following paragraphs came in the first rank: Distance learning caused psychological and mental pressure on students, depriving them of the pleasure of direct contact with their teachers and colleagues, and technical and technical challenges they faced during this experiment, in addition to their view on remote evaluation tools that they deem unrealized To justice among them. Except that, in contrast, Distance learning had a role in developing some aspects of Dahm, such as: technological skills, self-reliance, investigative skills and information search.
The results also indicated the absence of statistically significant differences between male and female in all paragraphs of the scale. In addition to the emergence of statistically significant differences between the responses of the study sample according to the governorate variable in three paragraphs of the scale, namely: technical and technical challenges faced by students during the application of distance learning. It came in favor of Dhofar Governorate, and the positive effect of distance learning in managing student time better than previously. It also came in favor of Dhofar, the student’s preference for continued use of distance learning in the future, and came in favor of Al Buraimi Governorate.
The two open questions of the scale indicated a set of challenges faced by students in distance learning and the most important proposals to address them. The challenges and proposals categorized into the knowledge side, the teaching side, the technical and technical side, and the personal side of the student.
The study recommended a number of recommendations. For example: creating the necessary technical environment to support distance learning, whether in terms of the cost of communications services, or the strength of the available network, providing free distance learning platforms for students. Additionally, training faculty on the technological skills necessary to employ distance learning and the principle of quality depends on the quantity in determining the academic requirements for students.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية