الأمن النفسي وعلاقتة بمعنى الحياة لدى طلاب جامعة 6 أکتوبر Psychological security and its relationship to the meaning of life among 6th October University students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحث تخصص (صحة نفسية )

2 أستاذ الصحة النفسية المساعد کلية التربية – جامعة حلوان

3 أستاذ التربية الخاصة کلية التربية- جامعة 6 أکتوبر

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلي التعرف على العلاقة بين الأمن النفسي ومعني الحياة لدي طلاب جامعة 6 أکنوبر ، و استلزم ذلک تبطبيق مقليسين الأمن النفسي و معنى الحياة ، و قد تکونت عينة الدراسة من (30)طالب منة طالب وطالبات الفرقة الثانية، والثالثة بجامعة 6 اکتوبر، و استلزم ذلک القيام بتطبيق مقياسي : مقياس الأمن النفسي  ومقياس معني الحياة، على عينة مکونه من 60 طالب و طالبة ( 26 طالب ، و 34 طالبة ) من طلاب جامعة 6أکتوبر بکلية التربية بعد التحقق من صدق و ثبات المقايس المستخدمة و قد تم معالجة بيانات الدراسة احصائياً بمعامل إرتباط بيرسون و اختبار(T-test) ، وتحققت فروض الدراسة بشکل جزئي حيث تبين من نتيجة التحقق من صحة الفرض الأول أن يوجد ارتباط بين الأمن النفسي بأبعاده و معني الحياة بأبعاده ( الهدف من الحياة ، معنى الأمل ، و تحمل المعاناة ) ، مما يشير إلي أن الأمن النفسي الذي يتحقق لدى طلاب الجامعة من خلال السلوک الإنفعالي المتزن ، و التفاعل الإيجابي مع الآخرين و الإلتزام يعطي للحياة معنى لدى الطلاب و يجعلهم قادرين على وضع الأهداف المستقبلية و يتحملوا المعاناة ، ويصبح لديهم أمل في الحياة ، وتشير نتيجة الفرض الثاني إلي عدم وجود فروق دالة احصائياً بين البنين و البنات في متغير الأمن النفسي و معنى الحياة ،ى ماعدا في الهدف من الحياة بينت النتيجة دلالة عند 0.02 ، وفرق بين البنين و البنات عند الدرجة الکلية لمعنى الحياة عند مستوى دلاله 0.05 مما تشير إلي أن الطلاب قي الجامعة قد تختلف الأهداف مابين البينين والبنات.

The current study aimed to identify the relationship between psychological security and the meaning of life among students of the University of 6 October. The study sample consisted of (30) male and female students of the second and third year groups at the University of October 6, and this necessitated the implementation of a standard: psychological security scale and a meaningful measure Al-Hayat, on a sample of 60 male and female students (26 male and 34 male and female students) from October 6 University students at the Faculty of Education, after verifying the validity and reliability of the measurements used. The study data was statistically processed by the Pearson correlation factor and the T-test. The study assumptions were partially realized, as it became clear from the result of validating the first hypothesis that there is a correlation between psychological security with its dimensions and the meaning of life with its dimensions (the goal of life, meaning of hope, and tolerance of suffering), which indicates that psychological security achieved by university students from Through balanced emotional behavior, positive interaction with others and commitment give life meaning to students and makes them able to set future goals and endure suffering, and they have hope in life, and the result of the second hypothesis indicates that there are no statistically significant differences between boys and the Girls in the variable of psychological security and the meaning of life, except in the goal of life, the result showed an indication at 0.02, and a difference between boys and girls at the overall degree of the meaning of life at the significance level of 0.05, which indicates that students in the university goals may differ between boys and girls.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية