فاعلية إستراتيجية الأرکان التعليمية لتدريس مادة النشاط العلمي لتنمية بعض عمليات العلم لدى تلاميذ الصف الثالث الإبتدائي Effectiveness of the learning areas strategy to develop science processes for third-grade primary school pupils.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحثة ماجستير بکلية التربية جامعة حلوان (مناهج وطرق تدريس العلوم)

المستخلص

هدف هذا البحث إلى قياس فاعلية إستراتيجية الأرکان التعليمية في تنمية عمليات العلم لدى تلاميذ الصف الثالث الإبتدائي واتبعت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي والمنهج شبه التجريبي واشتمل هذا البحث على اعداد کتاب التلميذ ودليل المعلم وکذلک اعداد اختبار عمليات العلم وتم تطبيق تجربة البحث في العام الدراسي 2018 – 2019  على عينة عشوائية بمدرسة علي بن ابي طالب الإبتدائية وعددها 88 تلميذ وتلميذة وتوصل البحث إلى أن استخدام إستراتيجية الأرکان التعليمية أدى إلى تنمية بعض عمليات العلم لدى تلاميذ الصف الثالث الإبتدائي .
نتائج البحث: وجود فرق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين متوسط درجات المجموعة التجريبية ومتوسط درجات المجموعة الضابطة في إختبار عمليات العلم  لصالح المجموعة التجريبية.
-     وجود فرق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين متوسط درجات تلاميذ المجموعة التجريبية في التطبيق القبلي والبعدي لاختبار عمليات العلم لصالح التطبيق البعدي.
This research aims to measure the effectiveness of the learning areas strategy in developing science processes for third-grade primary school pupils. The researcher followed the descriptive analytical approach and the semi-experimental approach. This research included preparing the student's book and the teacher's guide, as well as preparing the science processes test. The research experiment was applied in the academic year 2018-2019 on a random sample in Ali bin Abe Talib primary school of 88 students. And the research found that the use of the learning areas strategy led to the development of some science processes for third-grade primary school pupils.
Research results: There are statistically significant variance at the level
(α= 0.01) between average scores of the experimental group, and the control group, for science processes test, in favour of the experimental group.
-there are statistically significant variance at the level (α= 0.01) between average scores of the experimental group for the pre and post application of science processes test, in favour of the post application.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية