الخصائص السيکومترية لمقياس الذکاء الشخصى لدى تلاميذ التعليم الابتدائى Psychometric Properties of the personal intelligence standard of primary school students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة بقسم علم النفس التربوى کلية التربية جامعة حلوان

2 أستاذ علم النفس التربوى کلية التربية جامعة حلوان

المستخلص

يهدف هذا البحث إلى إعداد مقياس الذکاء الشخصى لدى تلاميذ التعليم الابتدائى ، وتکون المقياس من
خمس أبعاد وهى (يحدد أهدافه ، الاهتمامات والميول الخاصة ، نقاط القوة والضعف ، الثقة فى قدراتة ،
الوعى بمشاعره والتحکم بها ) ، وقد تم التحقق من الخصائص السيکومترية لمقياس الذکاء الشخصى على
عينة قوامها 100 تلميذ وتلميذة من التعليم الابتدائى ، وقد أظهرت النتائج أنه على درجة عالية من الثبات
والصدق والأتساق الداخلى
This research aims to prepare a measure of personal intelligence for
primary education pupils, and the scale consists of five dimensions which
(it determines its goals, special interests and tendencies, strengths and
weaknesses, confidence in its capabilities, awareness of its feelings and
control), and the psychometric properties of the scale of personal
intelligence have been verified On a sample of 100 male and female
students from primary education, the results have shown that it has a high
degree of consistency, honesty and internal consistency.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية