الذکاء الشخصي وعلاقته بالدافعية للإنجاز الأکاديمي لدى الطلبة المعلمين بکلية التربية جامعة حلوان Personal Intelligence and it's Relation with Motivation for Academic Achievement for Students-Teachers at Faculty of Education,Helwan University

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة ماجستير

2 أستاذ الصحة النفسية کلية التربية – جامعة حلوان

3 مدرس علم النفس التربوي کلية التربية – جامعة 6 أکتوبر

المستخلص

     هدف البحث الحالي إلى الکشف عن طبيعة العلاقة بين متغيري الذکاء الشخصي ودافعية الإنجاز الأکاديمي لدى الطلبة المعلمين من طلاب کلية التربية جامعة حلوان، وکذلک التعرف على الفروق في الذکاء الشخصي ودافعية الإنجاز الأکاديمي تبعًا لاختلاف النوع (ذکور، إناث) والتخصص (علمي، أدبي). وقد تکونت عينة البحث الأساسية من (351) طالب وطالبة من طلاب الفرقة الرابعة بکلية التربية جامعة حلوان من الشعب العلمية والأدبية بواقع (155 ذکور، 196 إناث). وللتحقق من صحة فروض البحث تم تطبيق الأدوات التالية: مقياس الذکاء الشخصي (إعداد الباحثة)، مقياس دافعية الإنجاز الأکاديمي (إعداد الباحثة)، وتوصلت الباحثة من خلال البحث إلى العديد من النتائج أهمها: توجد علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائيًا بين درجات الطلبة المعلمين على مقياس الذکاء الشخصي ودرجاتهم على مقياس دافعية الإنجاز الأکاديمي، کما لا توجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات الذکور والإناث في الذکاء الشخصي، بينما توجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات طلاب التخصصات العلمية والأدبية في الذکاء الشخصي لصالح طلاب التخصصات الأدبية. کما أسفر البحث عن وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات الطلاب الذکور والإناث في دافعية الإنجاز الأکاديمي لصالح الإناث، بينما توجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات طلاب التخصصات العلمية والأدبية في دافعية الإنجاز الأکاديمي لصالح طلاب التخصصات العلمية.
The aim of the current research is to reveal the nature of the relationship between the variables of personal intelligence and the motivation for academic achievement among students teachers from students of the Faculty of Education, Helwan University, as well as to identify the differences in personal intelligence and the motivation for academic achievement, according to the difference in gender (male, female) and specialization (scientific, literary). The basic sample of the research consisted of (351) male and female students from the fourth year of the Faculty of Education, Helwan University, from the scientific and literary divisions at the rate of (155 males, 196 females). To verify the validity of the research hypotheses, the following tools were applied: Personal Intelligence Scale (Prepared by the researcher), Academic Achievement Motivation Scale (Prepared by the researcher), and the researcher reached through many results the most important of them: There is a positive correlation statistically significant between the scores of students and teachers on a scale Personal intelligence and their scores on the scale of motivation of academic achievement, as there are no statistically significant differences between the average scores of males and females in personal intelligence, while there are statistically significant differences between the average scores of students of scientific and literary disciplines in personal intelligence in favor of students of literary disciplines. The research also resulted in statistically significant differences between the average scores of male and female students in the motivation of academic achievement in favor of females, while there are statistically significant differences between the average scores of students of scientific and literary disciplines in the academic achievement motivation for students of scientific disciplines.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية