الفروق في الصمود النفسي لطلاب المرحلة الثانوية وفقاً لبعض المتغيرات الديمغرافية Differences in Psychological Resilience of Secondary School Students According to some Demographic Variables

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحث بقسم الصحة النفسية کلية التربية جامعة حلوان

2 أستاذ الصحة النفسية کلية التربية – جامعة حلوان

3 أستاذ الصحة النفسية المساعد کلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

يهدف البحث الحالي إلى الکشف عن الفروق في الصمود النفسي لطلاب المرحلة الثانوية وفقاً لبعض المتغيرات الديمغرافية کالنوع (الذکور والإناث)، والتخصص (علمي، أدبي)، والصف الدراسي (أولى ثانوي، ثانية ثانوي ، ثالثة ثانوي). 
تکونت عينة البحث الأساسية من (100) طالباً وطالبة من طلاب المدارس الثانوية بنطاق محافظة الجيزة. أعد الباحث مقياسًا للصمود النفسي، وأشارت النتائج إلى وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات الجنسين الذکور والإناث من طلاب المرحلة الثانوية في الصمود النفسي لصالح الإناث، ووجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات التخصصين العلمي والأدبي في الصمود النفسي لصالح التخصص العلمي، ووجود فروق أيضاً دالة إحصائياً بين متوسطات رتب الصف الدراسي (أولى ثانوي، ثانية ثانوي، ثالثة ثانوي). لصالح طلاب الصف الثالث الثانوي.
The present research aims to reveal the differences in psychological resilience of secondary school students according to some demographic variables such as gender (male and female), specialization (scientific, literary), and grade (first secondary, second secondary, third secondary).
The basic research sample consisted of (100) high school students in Giza Governorate. The researcher prepared a measure of psychological resilience, and the results indicated There were statistically significant differences between the mean scores of male and female students of secondary school in psychological resilience in favor of females, and There were statistically significant differences between the mean scores  of specialization scientific and literary  in psychological resilience in favor of scientific specialization, and There were statistically significant differences also between the mean rank of school years (first, second, third), in favor of third grade secondary students.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية