إدمان الإنترنت وعلاقته بالتوافق الأسري لدي الجنسين

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحث دکتوراه صحة نفسية، کلية التربية – جامعة حلوان

2 أستاذ الصحة النفسية، بکلية التربية جامعة حلوان

3 أستاذ الصحة النفسية المساعد، بکلية التربية جامعة حلوان

المستخلص

يهدف البحث الحالي إلى الکشف عن العلاقة بين إدمان الإنترنت والتوافق الأسري لدى الجنسين، وکذلک الکشف عن الفروق بين الجنسين في إدمان الانترنت، والتوافق الأسري، تکونت عينة البحث من (200) طالبًا وطالبة من طلاب المرحلة الثانوية بنطاق محافظة الجيزة، تم تطبيق مقياس إدمان الإنترنت (إعداد: الباحث)، ومقياس التوافق الأسري (إعداد: نورة الزهراني، 2019).
وأشارت النتائج إلى وجود علاقة ارتباطية عکسية ودالة احصائيًا بين إدمان الإنترنت والتوافق الأسري فضلاً عن وجود فروق بين متوسطات درجات طلاب وطالبات المرحلة الثانوية في إدمان الإنترنت لصالح الطلاب الذکور، ووجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات درجات الطلاب والطالبات في التوافق الأسري لصالح الطالبات الإناث، ووجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات رتب الصفوف الدراسية (أولى ثانوي، ثانية ثانوي، ثالثة ثانوي) في إدمان الإنترنت لصالح الصف الثاني الثانوي، يليه الصف الأول الثانوي ويأتي الصف الثالث الثانوي في المرتبة الثالثة والأخيرة.
The current research aims to reveal the relationship between Internet addiction and family Adjustment between Genders, as well as the detection of gender differences in Internet addiction and family Adjustment, the research sample consisted of (200) male and female students from high school students in the Giza Governorate, The Internet addiction scale was applied (Prepared by: the researcher), and the family Adjustment scale (Prepared by: Noura Al-Zahrani, 2019).
The results indicated a negative correlation and statistically significant relationship between internet addiction and family Adjustment as well as differences between the average scores of male and female high school students in Internet addiction in favor of male students, and the presence of statistically significant differences between the averages of male and female student scores in family Adjustment in favor of female students, and the presence of differences Statistically significant among the averages of grade levels (first secondary, second secondary, and third secondary) in Internet addiction in favor of the second secondary class, followed by the first secondary grade and the third secondary grade comes in the third and last rank.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية