التخطيط الاستراتيجي کمدخل لتطبيق الإدارة المتمرکزة على المدرسة من وجهة نظر مديري المدارس الثانوية في مصر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس التربية المقارنة والإدارة التعليمية بقسم التربية کلية التربية – جامعة 6 أکتوبر

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع التخطيط الاستراتيجي لتطبيق الإدارة المتمرکزة على المدرسة من وجهة نظر مديري المدارس الثانوية العامة في مصر، والکشف عن الفروق بين متوسطات استجابة أفراد العينة حول آرائهم في التخطيط الاستراتيجي لتطبيق مدخل الإدارة المتمرکزة على المدرسة التي تُعزي لمتغير (النوع، والمؤهل العلمي، وعدد سنوات الخبرة، والدورات التدريبية)، والتوصل إلى نموذج مقترح لتطبيق الإدارة المتمرکزة على المدرسة بمدارس الثانوية العامة فى مصر على ضوء مدخل التخطيط الإستراتيجى، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي وتکون مجتمع الدراسة من مديري المدارس الثانوية العامة وبلغ مجتمع الدراسة (1350) مديراً ومديرة فى المحافظات التى شملتها الدراسة (القاهرة ، الجيزة ، الشرقية) وفقاً لإحصاءات الجهاز المرکزى للتعبئة العامة والإحصاء عام (2018-2019) وبلغت عينة الدراسة (145) مديراَ ومديرة بالمدارس الثانوية بما يوازى11% من مجتمع الدراسة ، وتم اختيار العينة بصورة عشوائية مع مراعاة متغيرات وخصائص المجتمع الأصلى، واعتمدت الباحثة في دراستها على الاستبانة کأداة لجمع المعلومات من أفراد العينة، وتوصلت الدراسة إلى أن من أهم معوقات التخطيط الاستراتيجي لتطبيق مدخل الإدارة المتمرکزة على المدرسة من وجهة نظر مديري المدارس الثانوية في مصر تتمثل في کثرة المسئوليات الادارية تفقد مدير المدرسة قدرته على المشارکة في وضع رؤية ورسالة المدرسة وأهدافها الإستراتجية وتدنى الدعم المالي المقدم للادارة المدرسية لتطبيق الإدارة  المتمرکزة على المدرسة وقلة الصلاحيات الإدارية الممنوحة للادراة المدرسية وإتباع المرکزية فى إدارة شؤونها المالية والإدارية، کما توصلت الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابة أفراد العينة حول آرائهم في واقع في التخطيط الاستراتيجي لتطبيق مدخل الإدارة المتمرکزة على المدرسة التي تُعزي لمتغير (النوع، والمؤهل العلمي، وعدد سنوات الخبرة، والدورات التدريبية)، وفى ضوء النتائج التى توصلت إليها الدراسة نظرياَ وميدانياً، قدمت الدراسة الحالية نموذجاً مقترحاً لتطبيق الإدارة المتمرکزة على المدرسة بمدارس المرحلة الثانوية فى مصر وفقاً لمدخل التخطيط الإستراتيجى.
The study aimed to identify the reality of strategic planning for the application of school-centered management from the point of view of public high school principals in Egypt, and to reveal the differences between the average respondents of the respondents about their views on strategic planning to apply the approach of centered management to the school that is attributable to the variable (gender, academic qualification) , The number of years of experience, and training courses), and reaching a proposed model for implementing the school-centered administration in public secondary schools in Egypt in light of the strategic planning approach. The study was based on the descriptive approach, and the study population consisted of public high school principals and the study population reached (1350) principals and principal In the governorates covered by the study (Cairo, Giza, and Sharkia) according to the statistics of the Central Agency for Public Mobilization and Statistics (2018-2019) and the sample of the study reached (145) managers and directors in secondary schools, equivalent to 11% of the study population, and the sample was randomly selected, taking into account the variables And the characteristics of the original community, and the researcher relied in her study on the questionnaire as a tool to collect information from the sample members, and the study concluded that from uh The obstacles to strategic planning to implement the school-centered administration approach from the point of view of high school principals in Egypt are represented by the large number of administrative responsibilities that the school director loses his ability to participate in setting the vision and mission of the school and its strategic goals and the low financial support provided to the school administration to implement the school-centered administration and the lack of administrative powers Granted to the school administration and to follow the centralization in managing its financial and administrative affairs, the study also found that there are no statistically significant differences between the averages of the respondents of the sample about their opinions in reality in the strategic planning to apply the approach of the centered administration to the school that is attributed to the variable (gender, academic qualification, and number of years Experience, training courses), and in light of the findings of the study in theory and in the field, the current study presented a proposed model for the application of school-centered administration in secondary schools in Egypt according to the strategic planning approach.

الموضوعات الرئيسية