برنامج مقترح لتوظيف نموذج التعلم القائم على السيناريو في تدريس الرياضيات لتنمية مهارات التفکير الإبداعي والاتجاه نحو تعلم الرياضيات لدى طلاب

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تدريس الرياضيات المساعد کلية التربية - جامعة الفيوم

المستخلص

استهدف البحث الکشف عن : أثراستخدام نموذج التعلم القائم على السيناريو في تدريس الرياضيات   لتنمية  مهارات التفکير الإبداعي ، والاتجاه نحو تعلم الرياضيات لدى طلاب الصف الأول الثانوي العام بمحافظة الفيوم ، وتکونت عينة البحث من(90) طالبا موزعة على مجموعتين : إحداهما تجريبية 45 طالبا  والأخرى ضابطة 45 طالبا ؛ ولتحقيق أهداف البحث قام الباحث بإعادة صياغة ، وتصميم وحدة ( الهندسة التحليلية ) المقررة بکتاب الطالب طبعة: (2015/2016م ) للفصل الدراسي الثاني ، في ضوء توظيف  خواص ومبادئ نموذج التعلم القائم على السيناريو ، کما قام الباحث بإعداد أداتين هما : اختبار لقياس مهارات التفکير الإبداعي ، والآخر  مقياس للاتجاه نحو تعلم الرياضيات ، وبعد التأکد من صدق وثبات أدوات البحث ، تم إجراء التطبيق الميداني على عينة البحث بعد التأکد من تکافؤ مجموعتي البحث    ( التجريبية - الضابطة ) ، وبعد الانتهاء من دراسة الوحدة وتطبيق أدوات البحث.
أسفرالبحث عن النتائج الآتية :

تفوق طلاب المجموعة التجريبية على طلاب المجموعة الضابطة في کل من : اختبار مهارات التفکير الإبداعي ، ومقياس الاتجاه نحو تعلم الرياضيات ؛ حيث ثبت وجود فروق ذات دلالة إحصائية لصالح المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي لکلا الأداتين .
توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية من النوع ( طردي قوي ) بين مهارات التفکير الإبداعي ، والاتجاه نحو تعلم الرياضيات لدى الطلاب عينة البحث      ( المجموعة التجريبية ) . 

وفي ضوء النتائج يوصي الباحث بما يأتي :

إمکانية تنمية وتطوير التفکير الإبداعي  للطلاب ، وضرورة إدراج سيناريوهات تعليمية حقيقية في مناهجنا الدراسية ؛ للاستفادة من هذا النوع من التفکير في تحقيق أکبر عائد ممکن من التميز العلمي . 
صياغة المقررات الدراسية في صورة سيناريوهات تعليمية - على قدرالامکان - لما لها من عنصر التشويق والمشارکة الإيجابية للطالب ، والتي حلت المعادلة الصعبة وهي الجمع بين متعة التعلم ، والتحصيل الأکاديمي
التأکيد على أهمية الاهتمام بتنمية مهارات التفکير الإبداعي  لدى الطلاب ، من خلال ممارسات تعليمية واعية ؛ لإعداد جيل منتج ذي تحصيل مرتفع ، يتمتع بدرجة عالية من الکفاءة  ، والموهبة الرياضية .
تطوير برامج إعداد معلم الرياضيات ، والاستمرار في تدريبهم ، ونموهم المهني  و الأکاديمي ، وتطوير وتعديل اتجاهات المعلمين نحو الإبداع والمبدعين  ؛ من أجل إعـداد المعـلم المبـدع   مما يساعد على تنمية القدرات الإبداعية لدى الطلاب  .
عمل برامج تدريبية ، وورش عمل ؛ لتحسين أنماط التفکير المختلفة  لدى الطلاب من خلال الترکيز على إکساب الطلاب مهارات  ، وممارسات تعليمية قائمة على الموقف التعليمي ؛ لرفع معتقداتهم الذاتية في قدرتهم على تحقيق التقدم ، وإنجازالمهام التعليمية بنجاح.
إمکانية تنمية أنماط التفکير المختلفة  لدى الطلاب في الجانب الأکاديمي تساعد في تنمية دافعية الطلاب وثقتهم بأنفسهم ، وخفض القلق ، وتنمية الميل الإيجابي نحو دراسة الرياضيات ، وانعکاس ذلک على التحصيل الأکاديمي لديهم  .

The research aimed at investigating the effect of using scenario. Based learning model For enhancing Creative thinking and attitude Towards mathematics learning of first year general secondary students The sample of the research consisted of (90) students divided into two groups ; one of them is an experimental (45) students and the other one a control group(45) students. In order to achieve the aims of the research, the researcher reformed and designed a unit in (analytic geometry) assigned in student book published (2016 / 2017) second term, in the light of applying the characteristics and principles of scenario- based learning model. The researcher also prepared two Tools:  A Test for measuring Creative thinking skills, the other is a scale of the attitude towards mathematics. After verifying the validity and reliability of the Tools of research, experiment was conducted on the sample
Of the research after making sure the two groups are equal. After finishing the study of the unit and applying the tools of the research, the research showed the following results:
 The students of the experimental those of the control group in each of the creative thinking skills Test and the scale of attitude towards mathematics learning as there were statistically significant differences in favor of the experimental group in the post application of each Tool.
  There is a strong direct correlation which is statistically significant between Creative thinking skills and attitude towards mathematics learning in the sample of the research (the experimental group).
 In the light of the findings of the research, the researcher recommends the following:
 1-The possibility of developing. Creative thinking of students and the importance of including education scenarios in the educational curricula to benefit from this type of thinking in achieving academic distinction
  2- The possibility of enhancing the student's ability to increase their different thinking styles in the academic side which develops their motivation and confidence and decreases their anxiety. This also develops positive attitude towards mathematics study and is reflected on 
 3- Emphasizing the importance of developing different thinking skills of students through conscious education practices to create productive generation with a high achievement, efficiency and mathematical talent
   4- Developing mathematics Teachers preparation programs and continuing to train them and their vocational and academic progress. Also, developing and improving the Teachers' attitudes towards creativity and create people in order to provide creative Teachers which helps develop creative abilities of students.
   5- Conducting Training programs and workshops for improving different thinking styles of students through focusing on providing the students with the skills and educational practices based on educational situations to increase their beliefs in their abilities in achieving progress and completing educational tasks successfully
6- Forming the academic courses into educational scenarios as possible as they are exciting and achieve positive participation of students which gives learning enjoyment as well as academic achievement

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية