فاعلية وحدة تعليمية في الأجهزة الطبية قائمة على المستحدثات التکنولوجية لتنمية مفاهيم ومهارات تشخيص أورام المخ لطلاب کلية التکنولوجيا والتعليم -جامعة حلوان The Effectiveness of an Educational Unit in Medical Devices based on Technological Innovations to Develop the Concepts and Skills of Diagnosing Brain Tumors for Students of the Faculty of Technology and Education

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ مساعد المناهج وطرق التدريس کلية التربية – جامعة حلوان

2 مدرس بقسم تکنولوجيا الإلکترونيات کلية التکنولوجيا والتعليم - جامعة حلوان

3 مدرس بقسم الهندسة الطبية الحيوية کلية الهندسة – جامعة مصر للعلوم والتکنولوجيا

المستخلص

استهدف البحث الحالى تصميم وحدة تعليمية في الأجهزة الطبية قائمة على المستحدثات التکنولوجية لتنمية مفاهيم ومهارات تشخيص أورام المخ لدى طلاب الفرقة الرابعة تخصص الکترونيات بکلية التکنولوجيا والتعليم -جامعة حلوان، وقياس فاعليتها. لذلک قامت الباحثة بتحليل التجارب العملية والرجوع إلى المصادر العلمية وتحليل المحتوى العلمي لاستخلاص قائمة مفاهيم ومهارات تشخيص أورام المخ باستخدام الشبکات العصبية الاصطناعية ، ثم صممت الباحثة الوحدة التعليمية وإعداد المحتوي العلمي (النظري والعملي) لها وأدوات تقويمها (اختبار تحصيلي، وبطاقة ملاحظة)، ولقياس فاعليتها تم تجريب الوحدة علي عينة من طلاب الفرقة الرابعة تخصص الإلکترونيات بکلية التکنولوجيا والتعليم جامعة حلوان وعددها (30 طالب و طالبة)، وکانت أهم نتائج البحث: وجود فروق ذات دلالة إحصائية في نمو مفاهيم ومهارات تشخيص أورام المخ باستخدام الشبکات العصبية الاصطناعية لدى طلاب الفرقة الرابعة تخصص الإلکترونيات بکلية التکنولوجيا والتعليم - جامعة حلوان، مما يؤکد فاعلية الوحدة التعليمية، ومن أهم التوصيات: تعميم تدريس الوحدة المقترحة بالبرامج الدراسية لطلاب کلية التکنولوجيا والتعليم - جامعة حلوان.
The research aims to design an educational unit in medical devices based on technological innovations to develop the concepts and skills of diagnosing brain tumors for students of the fourth year, majoring in electronics, at the Faculty of Technology and Education - Helwan University, and measure its effectiveness. Therefore, the researcher analyzed practical experiments and scientific sources and analyzed the scientific content to extract a list of concepts and skills for diagnosing brain tumors using artificial neural networks, Then the researcher designed the educational unit and prepared the scientific content (theoretical and practical) and its evaluation tools (achievement test, note card), to measure its effectiveness, the unit has been workout on a  sample of students of the fourth year, majoring in electronics, at the Faculty of Technology and Education, Helwan University, which numbered (30 male and female), the most important results of the research were: The presence of statistically significant differences in the development of concepts and skills for diagnosing brain tumors using artificial neural networks for students of the fourth year, specializing in electronics, Faculty of Technology and Education - Helwan University, which confirms the effectiveness of the educational unit in the development of Concepts and skills of diagnosing brain tumors for students of the Faculty of Technology and Education - Helwan University, and the most important recommendations: Generalizing the teaching of the proposed unit in the study programs for students of the Faculty of Technology and Education - Helwan University.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية