دراسة مقارنة لنظم المحاسبية في التعليم الثانوي العام في کل من الولايات المتحدة الأمريکية وفنلندا وإمکانية الإفادة منها في مصر
عزة السيد السيد
العباسي
مدرس التربية المقارنة والإدارة التربوية بکلية التربية - جامعة بورسعيد
author
text
article
2020
ara
تهدف هذه الدراسة إلى تحليل ودراسة الإطار الفکري لنظم المحاسبية التعليمية في مرحلة التعليم الثانوي، والتعرف على تجربة کل من الولايات المتحدة الأمريکية وفنلندا في هذا المجال ، وکذلک رصد لأهم الإجراءات التي استخدمتها هاتين الدولتين لتطبيق المحاسبية التعليمية بالمرحلة الثانوية ، ومن خلال استخدام المنهج المقارن وفقاً لأسلوب جورج برايدي G.Bereday في الدراسات التربوية المقارنة، يتم التعرف على واقع التعليم الثانوي وعلاقته بالقوى والعوامل الثقافية المؤثرة على طبيعة نظم المحاسبية التعليمية في هاتين الدولتين، وأخيراً قد توصلت الباحثة من خلال هذه الدراسة إلى وضع مجموعة من الآليات المقترحة التي تسعى لتحسين نظم المحاسبية التعليمية في جمهورية مصر العربية في ضوء خبرات وتجارب دول المقارنة والتي من أبرزها: وجود نظام قوى للمحاسبية في ظل النمطين المرکزي واللامرکزي في التعليم. The purpose of the present study is to analyze and investigate the intellectual framework of the educational accounting systems in secondary education and recognize the experiments of United States of America and Finland in this field, in addition to identifying the most important procedures implemented by the two countries for applying educational accounting at secondary stage. Throughout using the comparative research design and according to G.Bereday's style in investigating the comparative educational studies, the reality of secondary education and its relationship to the forces and cultural factors affecting the nature of educational accounting systems in these two countries are identified. In conclusion, the researcher has set some suggested mechanisms that seek to improve educational accounting systems in the Arab Republic of Egypt in the light of the experiences and experiments of the comparative countries. The most prominent mechanisms are as follows: There is a strong system of accounting in both the centralized and decentralized modules of education.
مجلة دراسات تربوية واجتماعية
جامعة حلوان، کلية التربية
2682-3616
26
v.
3.1
no.
2020
29
108
https://jsu.journals.ekb.eg/article_92323_ebb1a0c54bf0df3f34bd32345591c663.pdf
dx.doi.org/10.21608/jsu.2020.92323
الخصائص السيکومترية لمقياس الذکاء الأخلاقي للأطفال من(9-12) سنة Psychometric Features of Moral Intelligence Scale for Children (9 to 12)years
ميرا إبراهيم لطفي
إبراهيم
باحثة بقسم علم النفس التربوى
author
محمد عبد السلام
غنيم
أستاذ علم النفس التربوي
العميد الأسبق لکلية التربية-جامعة حلوان
author
محمد العميري
عبد الغفار
أستاذ مساعدعلم النفس التربوي کلية التربية جامعة حلوان
author
text
article
2020
ara
هدفت الدراسة إلى محاولة التأکد من الخصائص السيکومترية لمقياس الذکاء الأخلاقي الذي أعدته الباحثة، وتکونت عينة هذه الدراسة من(300) من تلاميذ المرحلة الابتدائية (الطفولة المتأخرة 9/12) سنة، وتوصلت نتائج الصدق المحسوبة باستخدام صدق التحليل العاملي؛ لتشبع جميع فقرات المقياس على العامل فيما عدا فقرة ترتب عليها حذف موقف من البعد الخاص بالضمير، وصدق الاتساق الداخلي إلى ارتباط فقرات المقياس بالأبعاد الرئيسة، وأيضًا ارتباط الأبعاد بالمقياس وجميع القيم دالة عند مستوى 0.01، وبحساب الصدق التمييزي بطريقة المقارنة الطرفية؛ کما جاءت النتائج وجود فروق بين المستويات العليا والدنيا عند درجات حرية 178، ت = 14.58 عند مستوى 0.001، وأکدت النتائج صدق الاتساق الداخلي وبناء المقياس، کما أکدت نتائج معاملات الثبات المحسوبة عن طريق آلفا کرونباخ والتجزئة النصفية وجوتمان (0. 78، 0. 77، 0. 78) على مدى ثبات نتائجه واستقرارها بمستوى عالي. This study aimed to try to determine the psychometric properties of the scale of moral intelligence prepared by the reasearcher, the sample of this study consisted of(300) elementary stage pupils (late childhood 9-12) years, and the calculated valid results were reached using the validity of the factorial analysis to saturate all stages of the scale on the factor, except foe one stage, resulted in the deletion of the dimension of conscience, and the validity of the internal consistency of the correlation of the scale stages with the main dimensions, as well as the correlation of the dimensions with the scale and all values are indicative at the level of 0.01, and the calculation of discriminatory validity by the method of peripheral comparison, also the results were the presence of differences between the touch the upper and lower levels at degrees of freedom 178, T= 14.58 at 0.001, and the results confirmed the validity of the internal consistency and scale construction, as well as the results of the coefficients calculated by Alpha Kronbach and the middivision and Guttman(0.78, 0.77, 0.78) on the extent of stability and stability of its results at a high level
مجلة دراسات تربوية واجتماعية
جامعة حلوان، کلية التربية
2682-3616
26
v.
3.1
no.
2020
109
144
https://jsu.journals.ekb.eg/article_92325_e321a05a47fe9aa7638cbaa954d9a6a3.pdf
dx.doi.org/10.21608/jsu.2020.92325
أساليب التربية الإيجابية وعلاقتها بالاتزان الانفعالي لدي الأبناء من طلاب جامعة 6أکتوبر
سهام علي
شريف
استاذ الصحة النفسية
کلية التربية-جامعة حلوان
author
فاطمة سعيد
برکات
أستاذ علم النفس المساعد ورئيس قسم
علم النفس التربوي بکلية التربية
جامعة 6 اکتوبر
author
صفاء مصطفى علي
عمار
ماجستير صحة نفسية وباحثة دکتوراه
بکلية التربية جامعة 6 أکتوبر
author
text
article
2020
ara
هدف البحث الحالي الى التعرف على العلاقة بين أساليب التربية الإيجابية والاتزان الانفعالي لدي الأبناء من طلاب جامعة 6أکتوبر، وتکونت عينة البحث من (80) طالب وطالبة بجامعة 6أکنوبر، واشتملت أدوات البحث على: مقياس أساليب التربية الإيجابية (اعداد/ الباحثة) ومقياس الاتزان الانفعالي (اعداد/ سهام علي، 2018)، وتوصل البحث الى وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة احصائياً بين درجات الطلاب عينة البحث على بعد اسلوب التقبل والدفء (لمقياس اساليب التربية الايجابية) ودرجاتهم على مقياس الاتزان الانفعالي حيث بلغت قيمة معامل الارتباط (0.276)، وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة احصائياً بين درجات الطلاب عينة البحث على بعد اسلوب الديمقراطية (لمقياس اساليب التربية الايجابية) ودرجاتهم على مقياس الاتزان الانفعالي حيث بلغت قيمة معامل الارتباط (0.344). The aim of the current research was to identify the relationship between the methods of positive education and the emotional balance of the students of the 6th of October University. The research sample consisted of (80) students at the University of 6th of October. The research tools included: Positive Methods of Education (researcher's preparation) and Emotional Balance (Siham Ali, 2018). The study found a positive correlation between the scores of the students in the research sample after the method of acceptance and warmth (for the measure of the methods of positive education) and their scores on the measure of emotional equilibrium, where the correlation coefficient value (0.276), the existence of a positive correlation relationship statistically significant among the students' After the style of democracy (for the measure of positive education methods) and their grades on the measure of emotional equilibrium, where the value of correlation coefficient (0.344).
مجلة دراسات تربوية واجتماعية
جامعة حلوان، کلية التربية
2682-3616
26
v.
3.1
no.
2020
145
194
https://jsu.journals.ekb.eg/article_92327_04e1f862dd131c037fb6fb22ffe3622a.pdf
dx.doi.org/10.21608/jsu.2020.92327
أثر دوائر الأدب فى تنمية مهارات الکتابة الإبداعية باللغة الإنجليزية لدى طلاب المرحلة الثانوية The Effect of Literature Circles on Developing EFL Creative Writing Skills for Secondary Stage Students
Fatma Nabil
AbdelFattah
PhD Researcher
author
Soheir
Soheir
Professor of curriculum and EFL instruction, Faculty of Education, Helwan University
author
Mohamed
Badawi
Associate professor of Curriculum and EFL Instruction, Faculty of Education, October 6 University
author
text
article
2020
ara
The present study was conducted to investigate the effect of literature circles on developing EFL creative writing for secondary stage students.The study followed a pre-post experimental one group design. The participants were 40 first year secondary stage students. To achieve the aim of the study, the researchers designed a creative writing pre/ post test to measure the students' performance in creative writing. It was administered to the participants before and after the intervention.The mean scores of the pre / post administrations of the test were treated statistically. Findings of the study revealed that there was a statistically significant difference at 0.01 in the pre- and post-assessment of EFL creative writing skills, in favor of the post-assessment. In the light of the findings, the researchers recommend the use of literature circles for developing EFL creative writing.
مجلة دراسات تربوية واجتماعية
جامعة حلوان، کلية التربية
2682-3616
26
v.
3.1
no.
2020
199
233
https://jsu.journals.ekb.eg/article_92330_3bbd761d4b4b082b21967e01b1ab9d26.pdf
dx.doi.org/10.21608/jsu.2020.92330
المناخ الأسرى وعلاقته بالسلوک الأخلاقى للأبناء الملتحقين بالمرحلة الإعدادية من سن (12-15) سنة Family Climate and its relation to the Moral Behavior of Children Enrolled in the Preparatory Stege from the Age of (12-15) Year
سارة طه أحمد حسن
سليمان
باحثة ماجستير بقسم الصحة النفسية
author
سلوى
عبدالباقى
أستاذ الصحة النفسية کلية التربية.جامعة حلوان
author
مروة سعيد
عويس
مدرس الصحة النفسية کلية التربية.جامعة حلوان
author
text
article
2020
ara
مجلة دراسات تربوية واجتماعية
جامعة حلوان، کلية التربية
2682-3616
26
v.
3.1
no.
2020
195
250
https://jsu.journals.ekb.eg/article_92334_a548de9b8891c3f4f26aa4208847c647.pdf
dx.doi.org/10.21608/jsu.2020.92334
الفروق في تقدير الذات في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية لدى طفل ما قبل المدرسة The Differences in self-esteem in the light of some demographic variables for pre-school children
مروة عبد المحسن محمد
محمد
باحثة بقسم علم النفس التربوى کلية التربية جامعة حلوان
author
محمد عبد القادر
عبد الغفار
أستاذ علم النفس التربوى کلية التربية جامعة حلوان
author
محمد عبد السلام
غنيم
أستاذ علم النفس التربوى کلية التربية جامعة حلوان
author
text
article
2020
ara
هدف البحث إلى الکشف عن الفروق في تقدير الذات في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية (السن/ النوع/ مستوى التعليم/ المستوى الثقافي الاجتماعي)، حيث بلغ عدد العينة (118)، حيث (51) للإناث و(67) للذکور، وقد تراوحت أعمارهم بين ( 4 -6) سنوات، وذلک بمدرستين، أحدهما خاصة والآخر حکومية، وقد قامت الباحثة باستخدام استمارة المستوى الاجتماعي التعليمي من إعداد فايزة يوسف عبد المجيد (1993)، ومقياس تقدير الذات من إعداد الباحثة، وأسفرت نتائج الدراسة عن عدم وجود فروق في تقدير الذات تُعزى لمتغير السن، وعدم وجود فروق في تقدير الذات ذات دلالة إحصائية تُعزى لمتغير النوع ماعدا الذات المدرسية توجد فروق لصالح الإناث عند مستوى دلالة (0.05)، وعدم وجود فروق تُعزى لنوع التعليم (خاص/ حکومي) ماعدا الذات الأسرية والمجموع الکلي هناک فروق لصالح التعليم الخاص عند مستوى دلالة (0.01)، ووجود فروق تُعزى للمستوى الثقافي الاجتماعي بين أطفال التعليم الخاص والتعليم الحکومي لصالح التعليم الخاص. The research aimed to reveal the differences in self-esteem in light of some demographic variables (age / gender / level of education / cultural-social level), where the sample number reached (118), where (51) for females and (67) for males, and their ages ranged between (4-6 years), in two schools, one in private and the other in government. The researcher used the educational social level form prepared by Fayza Youssef Abdel Majid (1993) and a measure of self-esteem prepared by the researcher. The results of the study resulted in no differences in self-esteem. Attributed to the age variable, and the absence of differences in self-esteem with statistical significance due to the variable of gender, except for the self. For school, there are differences in favor of females at the significance level (0.05), and there are no differences due to the type of education (private / government) except for the family self and the grand total there are differences in favor of private education at the significance level (0.01), and the presence of differences attributed to the cultural cultural level among special education children Government education is in favor of private education.
مجلة دراسات تربوية واجتماعية
جامعة حلوان، کلية التربية
2682-3616
26
v.
3.1
no.
2020
251
289
https://jsu.journals.ekb.eg/article_92337_f9084b7323e0148acb9592090bb6c266.pdf
dx.doi.org/10.21608/jsu.2020.92337
نمط إدارة المناقشات الإلکترونية (معلم – أقران) وأثره في تنمية مهارات إعداد خطة البحث وجودة المناقشات لدى طلاب الدراسات العليا
شيرين حسين طلعت
الخامي
مدرسة رياضيات
author
محمد أحمد
فرج
أستاذ ورئيس قسم تکنولوجيا التعليم
کلية التربية النوعية جامعة عين شمس
author
وليد يوسف محمد
إبراهيم
أستاذ تکنولوجيا التعليم
بکلية التربية جامعة حلوان
author
أحمد عبد النبي عبد الملک
نظير
مدرس تکنولوجيا التعليم
بکلية التربية النوعية جامعة عين شمس
author
text
article
2020
ara
مجلة دراسات تربوية واجتماعية
جامعة حلوان، کلية التربية
2682-3616
26
v.
3.1
no.
2020
367
423
https://jsu.journals.ekb.eg/article_92338_b2d7d4c8ad72f805df2f768acc760ef0.pdf
dx.doi.org/10.21608/jsu.2020.92338