نمط عرض المحتوى بالكتب المعززة التكيفية القائم على الخبرات السابقة وأثره فى تنمية التحصيل لدى تلاميذ المرحلة الإبتدائية.The pattern of content presentation in adaptive reinforcement books based on previous experiences and its impact on developing achievement of primary school students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 معلم كبير – مدير مدرسة

2 أستاذ تكنولوجيا التعليم كلية تربية – جامعة حلوان

3 مدرس تكنولوجيا التعليم كلية تربية – جامعة حلوان

المستخلص

يهدف البحث إلى تحديد أنسب نمط لعرض الكتب المعززة التكيفية فى التحصيل المعرفى لمادة العلوم لدى تلاميذ الصف السادس الإبتدائى ، وقد تم الإعتماد على إمتداد التصميم التجريبى ذو المجموعة الواحدةوإختبار قبلى وبعدى" Extended One Group Pre-Test, Post-Test Design" وبذلك يشتمل البحث على مجموعتين تجريبيتين هما : المجموعة التجريبية الأولى ، وتدرس من خلال الكتب المعززة التكيفية القائمة على نمط عرض محتوى الكلى .أما المجموعة التجريبية الثانية تدرس من خلال الكتب المعززة التكيفية القائمة على نمط عرض المحتوى الأطر،وقد تكونت عينة البحث من (60) تلميذاًمن تلاميذ الصف السادس من مدرسة أم المؤمنين – إدارة مصر القديمة التعليمية.
وقد أسفرت نتائج البحث عن وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوي ≤ 0.05 بين متوسطي درجات طلاب المجموعتين التجريبيتين في إختبار التحصيل المعرفى لمادة العلوم عند الدراسة من خلال كتاب معزز تكيفي يرجع للتأثير الأساسي لصالح المجموعة الأولى التى درست الكتب المعززة التكيفية لنمط عرض المحتوى التكيفى(الكلي).
The research aims to determine the most appropriate pattern for displaying adaptive augmented books in the cognitive achievement of science for sixth-grade primary school students. The study was based on an extension of the one-group experimental design and a pre- and post-test “Extended One Group Pre-Test, Post-Test Design”. Thus, the research includes: Two experimental groups: the first experimental group, which is taught through adaptive augmented books based on the overall content presentation style. The second experimental group is taught through adaptive augmented books based on the framework content presentation style. The research sample consisted of (60) sixth grade students. From Umm al-Mu’minin School - Ancient Egypt Educational Administration.
The results of the research resulted in a statistically significant difference at the level of ≤ 0.05 between the average scores of the students of the two experimental groups in the cognitive achievement test for the science subject when studying through an adaptive augmented book due to the basic effect in favor of the first group that studied Which teaches adaptive augmented books the adaptive (total) content presentation style

الموضوعات الرئيسية